Mea Culpa - Retrospective (2006)
Remagine (2005)
Invisible Circles (2004)
Exordium EP (2003)
Decipher (2001)
Prison Of Desire (2000)

NWODHM! Wat dat betekent? De New Wave Of Dutch Heavy Metal, een kreet die bij wijze van grap is ontstaan binnen de gelederen van After Forever (maar die overigens niet door hen bedacht is aangezien deze ook al begin jaren ’80 werd gebruikt toen bands als Sad Iron en Black Out het licht zagen, red.). Deze omschrijving moet een beetje de lading dekken van het vernieuwde geluid van dit Nederlandse gezelschap. De platenmaatschappij bezigt overigens de term ‘melodic dark metal’. Wat voor etiket je er ook opplakt, de gloednieuwe cd “Invisible Circles” blijft onmiskenbaar After Forever. De groep heeft ingezien dat stilstand achteruitgang betekent. Ze proberen zich te ontworstelen aan het strakke keurslijf van de gotische metal en verkennen daarom nieuwe muzikale wegen. Een koers die al werd ingezet op de mini-cd “Exordium”, die vorig jaar verscheen. Kortom, de jurken kunnen in de mottenballen, het is tijd voor een verfrissend imago dat stoerheid uitstraalt. Een gedurfde stap, maar die zal de band op termijn waarschijnlijk geen windeieren leggen.

Het verhaal van “Invisible Circles” handelt over een actueel maatschappelijk thema. De teksten vertellen over een opgroeiend kind in een modern gezin van deze tijd. Twee ouders die geen tijd hebben voor hun kind en alleen maar individualistisch bezig zijn met carrière maken, geld verdienen en maatschappelijk aanzien. Hun kind groeit op in een kille, liefdeloze omgeving en zoekt haar toevlucht in de fantasiewereld van internet en computerspelletjes, leert weinig sociale vaardigheden en wordt ook materialistisch. Het verhaal eindigt als het kind zelf moeder is geworden. Ze blijkt dan dezelfde fouten te maken als haar ouders en komt daardoor in hetzelfde cirkeltje terecht.

De fraaie hoes, met daarop een kwetsbaar jong meisje, is ontworpen door Carsten Drescher (oa. The Gathering en Lacuna Coil). Het afgebeelde meisje is zijn bloedeigen dochtertje. Het album is opgenomen in de Rotterdamse Excess Studio en geproduceerd door Hans Pieters. Dat geldt overigens niet voor de zang van Floor Jansen, want daarvoor werd uitgeweken naar de Duitse Pathway Studio van topproducer Sacha Paeth (Aina, Rhapsody e.v.a.). Hij tekent ook voor de perfect uitgebalanceerde totaalmix van deze plaat, uitgezonderd het intro dan, want dat is gemixt door gitarist Sander Gommans.

“Invisible Circles” opent met het korte Childhood In Minor, waarin onder andere het melodietje van Vader Jacob verwerkt zit. Daarna wordt er fel van leer getrokken met het theatraal beginnende Beautiful Emptiness. Wat meteen opvalt is de krachtige zang van Floor Jansen. Zij klinkt overtuigender en veelzijdiger dan we tot nu toe van haar gewend waren. Haar stem wordt met het album beter. Een compliment waard.

Between Love And Fire karakteriseert After Forevers nieuwe stijl. Sterke melodieuze gitaarlijnen, een knap refrein en meer ruimte voor de toetsen. Een afwisselende song waarin zelfs de grunts goed te verteren zijn door de intelligente wisselwerking met Jansens zang. Andere voorbeelden van vernieuwing zijn het singlewaardige Two Sides en het melancholisch beginnende Reflections. In deze twee nummers maken we voor het eerst kennis met de zangkwaliteiten van gitarist Bas Maas. Een bijzonder aangename kennismaking en zeker een optie die op volgende albums meer ruimte verdient. Zijn aangename stemgeluid doet het goed in combinatie met het vrouwelijke gezang van Floor Jansen en mag gerust een verrijking van de sound genoemd worden.

Ook bassist Luuk van Gerven krijgt op deze plaat de kans om zich te profileren. Luister maar eens naar de supervette basklanken in het begin van Sins Of Idealism en zijn opvallende rol in Victim Of Choices. Dat laatste nummer heeft overigens mooie koorpartijen in de trant van Symphony X.

Digital Deceit, een ouderwetse After Forever-beuker met veel bombast, strijkers en klassieke koortjes, wordt zo goed als zeker de eerste single. Uiteraard zal deze vergezeld gaan van een videoclip, want anders is het uitbrengen van zo’n single zinloos in de tegenwoordige tijd. Speciale aandacht verdient nog de ontroerende ballade Eccentric, die een Floor Jansen op de toppen van haar kunnen laat horen. Schitterend! Met het orkestrale slotlied Life’s Vortex pakt After Forever nog een laatste keer flink uit en zorgt daarmee voor een enerverend einde van een heerlijk luisteruurtje.

De oude fans zullen misschien een tijdje moeten wennen aan dit album, maar zullen uiteindelijk de band zeker niet de rug toekeren. De kans dat After Forever met “Invisible Circles” nieuwe zieltjes zal winnen lijkt een stuk waarschijnlijker. Dat zou niet meer dan terecht zijn gezien de kwaliteiten die de band op dit schijfje etaleert. Gewoon een met lef gemaakte klasseplaat!

Joost Boley