Met de ontstaansgeschiedenis van Anekdoten in het achterhoofd, mag het geen verrassing heten dat de muziek van dit viertal op haar debuut zwaar geïnspireerd is door King Crimson (vooral periode Islands tot en met USA). Net als bij deze legendarische band, bestaat de muziek op “Vemod” uit een voortdurende afwisseling van harde en rustige passages. Hierbij wil ik echter wel aantekenen, dat Anekdoten qua pure heftigheid toch wel beduidend verder gaat dan haar beroemde Engelse voorbeeld.
Het collectief rond Robert Fripp is echter niet de enige, uit de jaren zeventig afkomstige, inspiratiebron van de vier Zweden. Anekdoten verwijst namelijk meer dan eens naar het eveneens Engelse Van Der Graaf Generator. Verder doet de muziek mij ook af en toe denken aan het ondergewaardeerde Magma. Dit komt vooral door het inventieve percussiewerk van Peter Nordins dat enige gelijkenis vertoont met dat van Christian Vander. Jan Erik Liljeström is met zijn ongepolijste basspel uitstekend in staat om het oude brommende en gonzende geluid van John Wetton te evenaren, terwijl gitarist Nicklas Berg op zijn beurt duidelijk geïnspireerd is door de reeds genoemde Robert Fripp.
Het album staat vol met lang uitgesponnen en zwaarmoedige stukken, die veelvuldig worden afgewisseld met momenten waarop de band de turbo aanzet. Het geluid van de groep is een combinatie tussen hemelse dromerige passages en buitengewoon agressieve stukken met vervormde en hoekige gitaarklanken, ronkende basgeluiden en donderende drumpartijen. De kalme passages worden verkregen door handig gebruik te maken van cello, piano, cornet en akoestische gitaar. Hierbij krijgt de band overigens steun van de twee gastmuzikanten Pär Ekström en Per Wiberg. Vooral door het melancholisch klinkende spel van celliste Anna Sofi Dahlberg, krijgt de muziek een subtiele dosis van die typisch Zweedse weemoedig- en treurigheid toegediend. Overigens is “Vemod” een Zweeds woord, dat zoveel betekent als droefheid, somberheid en zwaarmoedigheid.
De Mellotron speelt op dit debuut, letterlijk, een zeer belangrijke rol. Het instrument, een M400-S voor de kenners, wordt zelfs gespeeld door twee bandleden. Het majestueuze en vaak overdonderde geluid uit de witte kast dient vooral ter aanvulling op bestaande arrangementen, waarbij bijzonder effectief gebruik wordt gemaakt van de bekende klanken. De gebruikte tapes voor deze oersampler zijn overigens afkomstig van de Mellotron Archives. Speciaal voor de liefhebber staat op de officiële webpagina van de band een overzicht met de door hen gebruikte klanken van de Mellotron. Het adres van deze pagina staat onder deze bespreking.
De Engelstalige, vrijwel accentvrije zangpartijen op het album zijn hoofdzakelijk afkomstig van Liljeström, waarbij hij af en toe wordt bijgestaan door Dahlberg. Daarmee zijn we wat mij betreft aanbeland bij het enige zwakke punt van het debuut. Deze vocalen zijn namelijk niet het sterkste punt van “Vemod”. De teksten zijn overigens allemaal geschreven door de bassist, met één uitzondering en dat is de tekst van Thoughts In Absence, want die is geschreven door Berg. De inhoud is naar mijn mening iets te melodramatisch, maar dat mag geen naam hebben.
Het ooit als King Crimson coverband begonnen Anekdoten, is op zijn debuutalbum duidelijk beïnvloed door deze Engelse grootmeesters. Feitelijk komt het er echter op neer dat het Zweedse viertal verder gaat waar King Crimson halverwege de jaren zeventig gestopt is. Ondanks deze duidelijk aanwezige navelstreng is dit een ongelooflijk sterk debuut, waarmee het kwartet duidelijk in de voetsporen treedt van illustere landgenoten als Landberk en Änglagard.
Ondanks het gegeven dat de groep met dit album niet de originaliteitprijs wint, is de muziek van Anekdoten krachtig genoeg om op haar eigen benen te kunnen staan. Door het interpoleren van die welhaast unieke Scandinavische zwaarmoedigheid, is de band er zeker in geslaagd enigszins een eigen stijl te ontwikkelen. Dit verpletterende debuut is verplichte kost voor eenieder die het werk van de reeds gememoreerde referenties een warm hart toedraagt.
Frans Schmidt