Septentrión (2012/2002)
The Way (2010)
Jagannath Orbit (2009)
Mas Allá demo (1999)
Tierra Invisible live (1998)
Eterno Cauce demo (1997)

De voorliggende dvd met als titel “Live In Europe” is een registratie van het optreden van Anima Mundi op 18 juni 2011 in de Lakei in Helmond. Het optreden van de Cubaanse groep maakte onderdeel uit van het Live Prog Festival met verder optredens van Sky Architect en Mindgames. De liefhebbers die tot diep in de Brabantse rocktent aanwezig waren, zullen deze ‘magical musical adventure’ van Anima Mundi zonder twijfel nog lang bijblijven. In mijn verslag van dit festival vatte ik het optreden van Anima Mundi nog samen als ‘MAGISTRAAL’. Inderdaad, met hoofdletters.

Nog voordat dit optreden plaatsvond lagen er al plannen om het optreden te filmen en uit te brengen op dvd. John Vis was gecharterd voor de video-opnamen en Christiaan Bruin (Sky Architect) was al bereid gevonden zich over het geluid te ontfermen. In al het enthousiasme van de plannenmakers en door de gebrekkige communicatiemogelijkheden tussen Cuba en Nederland, was voorbij gegaan dit vooraf goed met de band zelf, lees Roberto Diaz, te bespreken. Toen Diaz deelgenoot werd gemaakt van deze plannen stond hij aanvankelijk niet te juichen. Nu staat juichen toch al niet vooraan in het Cubaanse woordenboek, maar ook op een andere manier wist hij duidelijk te maken dat hij er nog eens goed over wilde nadenken. Maar uiteindelijk, na ruim veertien maanden, is de dvd er dan toch gekomen. Samen met de heruitgave van het eerste studioalbum “Septentrión” uit 2002 in eigen beheer op het Anima Mundi Music label.

Beeld

De dvd bevat vrijwel de integrale weergave van het optreden die zaterdagavond. Wanneer je bedenkt dat de dvd met weinig tot geen budget is gemaakt en door fans en vrienden van de groep mogelijk is gemaakt, is het eindresultaat des te verbluffend. Met twee vaste camera’s op het podium, een vaste camera achter in de zaal en een mobiele camera voor aan het podium, is de beleving en de concentratie waarmee is gespeeld uitstekend vastgelegd. Je ziet van dichtbij hoe Virginia Peraza met een regelmatig door concentratie vertrekkend gezicht het volle en orkestrale geluid uit haar vier keyboards haalt. Dezelfde concentratie en volle aandacht voor zijn gitaar(spel) valt van het gezicht van de vaak met open mond spelende Roberto Diaz af te lezen. Manuel “Manolo” Govin mag dan misschien voor de drumpuristen geen briljante drummer zijn, de vaste camera brengt zijn enorme drive en harde en klappen goed in beeld. Je voelt bijna de zweetdruppels van de drummer, die haast net zo breed is als hoog. Onverstoorbaar en ogenschijnlijk wat meer ontspannen bast Yaroski Corredera zijn partijen bij elkaar of het een lieve lust is. Maar beeld- en spreekbuis van de groep is zonder twijfel Carlos Sosa. Al vaker schreef ik over de uitstraling en warme persoonlijkheid van deze jongeman, iedereen kan nu met eigen ogen constateren dat hij tot de betere frontmensen in het genre hoort. Een vet pluspunt krijgt hij doordat hij ook in de soms lange instrumentale stukken op het podium blijft. Hij is en blijft onzichtbaar aanwezig met ondersteunend toetsenspel of op een van zijn vele percussie-instrumenten. En dat alles met de Cubaanse vlag prominent op het podium (een vlag die gedurende de Europese tour van 2012 niet meer op het podium te zien was).

Geluid

Op deze dvd geen 5.1 surround of andere geluidskunsten. Je krijgt het concert in 2.0 stereo te horen. Afhankelijk van de apparatuur die je tot de beschikking hebt is het mogelijk een kunstmatige 5.1 te creëren. Het maakt voor deze dvd niets uit, want het is de beleving en warmte waarmee wordt gespeeld die het hem doet. Die keren dat ik de groep live heb gezien gebeurde er altijd meer dan muziek alleen. Dit Cubaanse progkwintet blijkt in staat ‘iets’ op het publiek over te brengen. De oorverdovende stiltes in de zaal gedurende de rustige stukken zijn daarvan een bewijs. Iedereen luistert ademloos om maar niets te hoeven missen.

Ik heb talloze dvd’s gezien die zijn gemaakt met een ruim tot zeer ruim budget, waarin gevoel en beleving zoals op deze 110 minuten durende registratie ontbreekt. Daarom alleen al is deze goed gemonteerde dvd, die niet is voorzien van de vaak overbodige extra’s, voor de doorsnee liefhebber van progrock een must om aan te schaffen. Ik ga nu buiten mijn boekje, maar voor deze ene keer vraag ik je dat bij de groep zelf te doen. Exact dezelfde registratie is overigens apart verkrijgbaar als dubbel-cd.