Federico Ahrens: zang
Gabriele Giorgi: gitaar
Peter Pahor: gitaar, toetsen
Davor Pavelic: basgitaar
Emanuele Petrucci: drums en percussie
Tell Me What You See ... (2012)

Bij het verdelen van promo’s binnen Progwereld wordt er vaak vooraf al wat informatie onder de recensenten uitgedeeld. Voor deze promo kreeg ik de waarschuwing “de Power Metal van Another Destiny Project komt er wat mij betreft niet relevant af voor PW”. Deze waarschuwing heb ik volkomen genegeerd en verzocht om de promo mijn richting op te sturen. Ik ben meestal niet vies van Power en Prog Metal en Progwereld zoekt toch ook vaak de randjes van de progressieve muziek op.

Another Destiny Project is een samenwerking tussen Peter Pahor en Frederico Ahrens, die beiden met diverse bands in het Italiaanse metal circuit hebben rondgelopen. Het doel van het project is om metal, power, industrial en filmmuziek met elkaar te vermengen tot een eigen geluid. Om het project te realiseren werden projectmedewerkers Emanuele Petrucci (voor zover wij weten geen familie van), Gabriele Giorgi en Davor Pavelic (uit Kroatië) ingehuurd. In januari 2012 werd het projectresultaat in de vorm van onderhavig album neergezet. Het blijkt een conceptalbum te zijn, handelend over dromen en gekte, geproduceerd door projectmanager Peter Pahor zelf.

Het album opent veelbelovend met de 46 seconden durende intro R.E.M. De opener wordt krachtig opgevolgd door het instrumentale Insomnia. Tot zover is er nog niets mis en ook de zware drums die het nummer komen versterken en de vingervlugge gitaarsolo is zeer goed om aan te horen. Ook het derde Sleepwalker volgt soepel het vorige nummer op, zoals in een echt conceptalbum ook hoort. Maar als na ongeveer een minuut zanger Ahrens begint, is het album voor mij afgelopen. Zijn onverstaanbare Engels, doorspekt met een Italiaans accent, is op zijn voorzichtigst uitgedrukt niet toonvast. De productie lijkt opeens op een slechte bootlegopname in een slecht galmende concerthal. Ook de instrumenten die op de eerste twee nummers zeer goed uit de verf kwamen, klinken opeens dof en ondergeschikt aan de abominabele zang. Het nummer Sand is dan weer enigszins om aan te horen; een ballad waarop de instrumenten goed op elkaar zijn afgestemd, een ingetogen zang die het nu niet verpest. Met goede opnamefaciliteiten, betere productie en een betere zanger had dit gewoon een uitstekend nummer kunnen zijn.

Volgens projectmanagement methode Prince2® is een project een tijdelijke organisatie die is opgezet met als doel één of meer zakelijke producten op te leveren. Another Destiny Project heeft haar product opgeleverd en kan daarmee het project afsluiten. De volgende keer zal ik beter naar mijn collega’s luisteren …

Mario van Os