The Visitor
(1998)
Welcome To The Stage [live] (1997)
The Cry ep (1997)
Pride (1996)
Songs From The Lions Cage (1995)

Het is alweer tien jaar geleden (2003) dat Arena zijn eerste dvd “Caught In The Act” op de markt bracht. Destijds was mijn recensie van die dvd niet al te positief. De dvd “Smoke And Mirrors” uit 2006 hebben we bij Progwereld gemist. Ik ben benieuwd waar de band, maar ook de productie van Metal Mind tien jaar later staat.

De plaats van handelen is uiteraard het kleine, maar sfeervolle theater in Katowice, Polen. Mensen die vaker een dvd van dit label bekijken, kunnen het theater inmiddels uittekenen. Ik vind het nog steeds jammer dat Arena niet een dvd in Nederland opneemt. Een kolkende massa in De Boerderij bijvoorbeeld zorgt voor meer dynamiek dan een klein theatertje met zitplaatsen. Maar goed, Metal Mind is inmiddels zeer ervaren met het opnemen van dvd’s en ook de kosten zijn beduidend lager in Polen.

De band heeft een interessante setlist samengesteld, die uiteraard gedomineerd wordt door het laatste studioalbum “The Seventh Degree Of Separation”. Maar ook publieksfavorieten als Crack In The Ice, Valley Of The Kings, Crying For Help VII en Solomon komen voorbij. De opzet is behoorlijk basic. Zo wordt er bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van projectieschermen. Juist dat soort beelden zouden een meerwaarde voor een dvd kunnen zijn. Qua sfeer moet de dvd het dan ook het meest van de lichtshow hebben. Helaas wordt daarin de plank regelmatig misgeslagen. Er wordt opvallend veel blauw licht gebruikt en dat maakt de beelden korrelig en soms wat wazig. Er zijn positieve uitzonderingen. Zo is het licht tijdens City Of Lanterns ronduit briljant. De geelkleurige schijnwerpers lijken zo uit het artwork van “Contagion” te komen.

De band zelf is in optima forma. Met name de nieuwe zanger Paul Manzi levert uitstekend werk af. Hij is goed bij stem en is gelukkig ook geen overdreven podiumbeest. Op momenten dat hij flink moet aanzetten, zoals in het catchy One Last Au Revoir, moet hij wel even alle zeilen bijzetten, maar hij ontspoort nergens. John Mitchell Is goed als altijd. Zijn versie van Serenity is geweldig en ook zijn andere solo’s zijn van hoog niveau.

Op het gebied van cameravoering heeft Metal Mind flink progressie gemaakt. De cameramensen zelf zijn nauwelijks meer te zien en dat straalt professionaliteit uit. Er worden zelfs craneshots gemaakt (de camera wordt dan aan een kraan bevestigd en zweeft zo over het podium). Het is dan weer jammer dat er tijdens de montage zoveel wordt gesneden. De beelden gaan maar heen en weer, terwijl je als kijker soms liever wat langer bij een bepaalde muzikant wilt blijven hangen, bijvoorbeeld bij een solo.

De extra’s zijn erg mager. Er is een verplicht interview waarbij Pointer en Nolan zichtbaar niet op hun gemak zijn en waarbij de uitspraak van de interviewer bedroevend slecht is. Verder is er een bootleg, geschoten bij een optreden in Warschau en zaken als een biografie en wat foto’s.

Al met al een dvd die, door de muziek en de uitvoering, boven de middelmaat uitstijgt. Een betere montage en belichting en wat meer dynamiek vanuit de zaal hadden deze dvd een stuk beter kunnen maken.

Maarten Goossensen