Jochem Brok: toetsen
Gerben van Oosterhout: zang
Tristan de Rijk: drums
Barry Veeke: gitaar
Maarten Vermeulen: bas
The Truth Beyond (2009)

Je band vernoemen naar een nummer van een grote band in de geschiedenis van de progressieve rock, geeft aan dat je ambitieus bent. Waarschijnlijk dachten de leden van de band Astral Travellers er net zo over toen ze hun bandnaam van Oker veranderden in Astral Travelers, de titel van een song van progdino Yes. Zoals het tweede album  “Time And A Word” voor grote veranderingen in de band Yes zorgde, zo is met dit album het tijdperk ‘Oker’ van de Nederlandse band afgesloten.

Hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn; een album recenseren van een Nederlandse band die de progressieve rock een warm hart toedraagt? Nou, dat kan moeilijk zijn dus. Aan de ene kant heerst een soort sympathiegevoel, want ik wil toch graag een Nederlands product enthousiast promoten. Ook is het aanbod van de band om tegen verzendkosten dit album aan te schaffen bijzonder sympathiek. Aan de andere kant heerst de nuchtere constatering dat ik maar niet enthousiast kan raken van de muziek die deze band mij voorschotelt.

De basis is redelijk goed van “The Truth Beyond”, alleen overheerst het muzikale gevoel dat de tracks niet kloppen. Daarnaast is het stemgeluid van zanger Gerben van Oosterhout ook niet echt mijn ding. Af en toe kan hij concurreren met het stemgeluid van frontman York van Radiohead. Daar moet je natuurlijk al van houden, maar Oosterhout klinkt in mijn oren af en toe té theatraal en dramatisch. Higher bijvoorbeeld is een nummer waar zowel Oosterhout als de muziek mij absoluut niet kunnen plezieren. Het heeft de kenmerken van een  Porcupine Tree track, maar een goede vergelijking zou afbreuk doen aan het overwegend briljante spel van Steven Wilson en zijn mannen. Ook het eerste nummer Gather Around heeft te maken met een complex geheel, zo hoor ik hier de jaren zeventig in terug, maar na afloop heb ik totaal geen voldaan en gelukzalig gevoel.

Dan hebben we As She Goes Down. Dit nummer heeft duidelijke Radiohead invloeden en ik moet zeggen dat het geluid van Oosterhout daar juist wel weer bijzonder goed bij past. Bij het beluisteren van dit nummer ga ik mij eindelijk een beetje thuis voelen. Ook Dance Of Death komt ook in de buurt van een aanvaardbaar niveau en biedt plezierige momenten.

Mijn conclusie is kort maar krachtig. In mijn ogen spelen op dit album goede muzikanten, alleen de composities luisteren voor mijn persoontje niet lekker weg. Gedeeltelijk komt dat natuurlijk door de complexe muziek die ze maken en ontbreekt waarschijnlijk nu alleen het talent nog om dit tot een kloppend en pakkend geheel te produceren. Er staan een paar goede nummers op,  maar jammer alleen is dat er ook maar vijf nummers op staan, waardoor de wijzer iets naar de beoordeling ‘onvoldoende’ uitslaat. De productie kan wat mij betreft ook wel wat beter. Zo komt het drumgeluid af en toe ‘blikkerig’ over. Daarom zou het in dienst nemen van een deskundige producer geen weggegooid geld zijn geweest. Juist die specialisten kunnen hier en daar bijschaven waardoor er een beter eindresultaat uit de bus komt. Dit alles genoemd, neemt niet weg dat ik graag bij een volgend album teruggefloten word en dat de band zijn talent optimaal benut.