Maria Bentzen: zang, piano
Jo Fahlstrøm: gitaar
Ole-Hermann Røhr: drums
Jon Petter Sæterdahl: toetsen
Demo (2008)

Muziek die je goed vindt hoeft niet perse ingewikkeld te zijn.

Kijk, dat hebben ze bij Atmospheria dus heel goed begrepen. Dit Noorse kwintet begon in 2005 als een project van zangeres Maria Bentzen en drummer Ole-Hermann Rahr. In een paar jaar tijd hebben ze voor zichzelf uitgemaakt wat voor muziek ze wilden spelen. De overige groepsleden sloten zich al vrij snel aan zodat gewerkt kon worden aan een eerste demo. En wat voor een demo!
Ik weet niet in hoeverre de groep al meer verse nummers op de plank heeft liggen, maar ik zou zeggen breng zo snel mogelijk een volwaardig album uit.

Atmospheria maakt een zeer aanstekelijke soort muziek die valt te classificeren als melodieuze symfonische metal. Voeg daar wat barokke en klassieke elementen aan toe en je hebt misschien geen bijster originele muziek, maar wel muziek die klinkt als een klok. Boegbeeld van de groep is de eerder genoemde Maria Bentzen, die naast de zeer aangename zang ook het pianospel voor haar rekening neemt. Haar stem zit wat in de lagere regionen. De door haar geschreven muziek is overwegend vlot en heeft spaarzame rustige momenten die nergens gaan vervelen. Jo Fahlstram laat met regelmaat zijn niet onverdienstelijke kunsten op gitaar horen. De toetsen van Jon Petter Satterdahl dienen hoofdzakelijk als opvulling van eventuele gaatjes en ter vervanging van de strijkinstrumenten.

Vooral de eerste twee nummers Kiss Of Karma en Time zijn van een dermate hoog meezinggehalte dat deze absoluut niet zouden misstaan in je cd-speler wanneer je een feestje te vieren hebt.

Een voorbeeld van de in de muziek geïntegreerde barokke elementen is Reflections (In The Sky). Het afsluitende Horizons Of Purple And Grey begint aanvankelijk rustig als een soort van sprookje en lijkt na enkele minuten ook in alle rust uit te doven in een sfeer van ‘ze leefden nog lang en gelukkig’. Daarna ontspint zich een gevarieerd en vrij gedragen nummer waar de uitstekende zang van Maria Bentzen alle ruimte krijgt.

Deze muziek smaakt absoluut naar meer, zolang ze het maar eenvoudig houden. Op de MySpace site van de groep kun je wat fragmenten horen.