Tobias Sammet is de zanger van de Duitse powermetal band Edguy. Maar tevens is hij de creatieve organisator van zijn Avantasia project. In 2001 zette hij met “The Metal Opera” zijn eerste grote werk neer.
Om pretentieus je eerste album Dé Metal Opera te noemen schept grootste verwachtingen en Sammet heeft deze verwachtingen eigenlijk ook wel waargemaakt. Op zijn eerste album deden vooral nog Duitse gastmuzikanten mee, alhoewel de Nederlandse Sharon den Abel natuurlijk ook niet de minste is. Onderhavig album “Moonglow” is alweer het achtste album van dit metal opera project. Sammet heeft met zijn Avantasia een dusdanige bekendheid opgebouwd dat hij met gemak een keur aan internationale grootheden heeft weten te strikken om mee te doen op dit album.
Als je het over metal opera’s hebt dan denken wij – als Nederlanders – natuurlijk meteen ook aan onze meester op dit gebied: Arjen Anthony Lucassen met zijn Ayreon. En er zijn ook veel overeenkomsten tussen Ayreon en Avantasia. Beide heren zijn verantwoordelijk voor het opnieuw op de kaart zetten van het genre, met groots georganiseerde projecten, een episch verhaal dat door het gehele project wordt voortgezet, een overweldigende cast aan gastzangers, een paar geweldige muzikanten en een meesterbrein die alles bij elkaar brengt.
Daarnaast zijn er nog wel meer vergelijkingen te maken. De naam Avantasia – een samenstelling van “Avalon” en “Fantasie” – lijkt niet geheel toevallig gekozen. Het nummer Sail Away To Avalon van Ayreon’s debuut “The Final Experiment” bezingt de reis van de ridders van de ronde tafel naar het eiland Avalon. Daarnaast kruisen in 2008 de beide heren hun muzikale degens op de ep “Elected – Ayreon vs. Avantasia”. Dat het overigens wel meevalt met de rivaliteit blijkt onder andere uit het feit dat Sammet de rol van ‘The Captain’ heeft gekregen op het album “The Source” van Ayreon.
Een andere overeenkomst tussen beide projecten is het succes dat beide heren hebben met hun metal opera’s. Scoorde Ayreon met “The Source” in de eerste week na uitkomen een nummer 1 hit notering in de album top 100, het nieuwe album “Moonglow” bereikt in zijn eerste week ook direct de toppositie in de officiële Duitse album charts.
Oké, genoeg over het genre waar dit album voor staat en naar de muziek, waar het toch eigenlijk om draait. Sammet weet powermetal, oorspronkelijke heavy metal, progmetal en populaire (Amerikaans getinte) rock te vermengen tot een ware bombast aan muziek. Het openingsnummer Ghost In The Moon is direct een populair rocknummer, dat eenzelfde opbouw, spanningsboog, bombast, samenzang met orkestrale arrangementen en een eigen verhaallijn kent als het Meat Loaf nummer Paradise By The Dashboard Light uit 1977. Book Of Shallows is meer een recht toe recht aan powermetal nummer, met een viertal zangers in de hoofdrol. Vooral Blind Guardian zanger Hansi Kürsch en de grunt-achtige stem van Mille Petrozza (Kreator), vermengd met snelle gitaarriffs en drumpartijen, maken dit het zwaarste nummer op het album. Probeer je hoofd maar eens stil te houden bij dit nummer.
Het titelnummer Moonglow is een rustiger nummer met een wonderschone duet tussen Tobias Sammet en Candice Night (de vrouw van Ritchie Blackmore). Het prachtige stemgeluid van Night zorgt ervoor dat dit een nummer is geworden dat ook op haar eigen albums – van Blackmore’s Night – had kunnen staan.
Het absolute hoogtepunt op het album is het ruim elf minuten durende The Raven Child. Een nummer dat de glorietijden van de heavy metal uit de begin jaren zeventig doet herleven. Denk met name aan bands als Rainbow, Dio of Deep Purple. Hadden we in het vorige nummer de vrouw van de grootse gitarist, Blackmore zelf had niet misstaan in de dit nummer. Helaas was hij niet in gelegenheid, maar in plaats daarvan mag Oliver Hartmann een schitterende hoofdrol op gitaar spelen. Het nummer wordt overigens gedragen door de voortreffelijke Jørn Lande, die – met je ogen dicht – terug doet denken aan de grootheid Ronnie James Dio.
Het gaat te ver om alle nummers en alle zangers een plek te geven in deze recensie, maar ik mag de voormalige zanger van Queensrÿche, Geoff Tate, toch zeker niet vergeten. Tate is nog steeds één van de beste zangers die op deze aardbol rondloopt en op de nummers Invicible en met name Alchemy bewijst hij dit nogmaals.
Avantasia is vanaf het begin van deze eeuw verantwoordelijk voor Dé Metal Opera scene in Duitsland. Met “Moonglow” toont hij aan bij de top te horen van dit genre. Waarom dit project van Tobias Sammet binnen Nederland nog relatief onbekend is, is voor mij een raadsel. De bombastische powermetal in een klassiek rockopera jasje moet toch meerdere mensen aanspreken. Laten we hopen dat Sammet zijn grootse rock opera show ook naar de Nederlandse podia brengt, zodat wij dit ook live kunnen ervaren. En – voor de liefhebber van live opnames – die moeten naast dit album ook zeker de ep “More Moonglow – The Rock Hard EP” aanschaffen. Naast de single Moonglow en het nummer The Raven Child, vinden we daarop namelijk een voortreffelijke live opname van het uit 2008 stammende The Scarecrow – opgenomen tijdens Wacken Open Air 2014.
Mario van Os