Ayreonauts Only (2000)
Flight Of The Migrator (2000)
The Dream Sequencer (2000)
Into The Electric Castle (1998)
Actual Fantasy (1996)
The Final Experiment (1995)

Het nieuwe Ayreon album “The Human Equation” is een enorm succes. Muzikaal gezien omdat Arjen Lucassen z’n beste album tot nu toe heeft uitgebracht en commercieel gezien omdat het album uitstekend verkoopt. Na de single Day Eleven: Love, ligt nu de tweede single Loser in de schappen. Normaal gesproken recenseren we geen singles, maar aangezien we hier met een best bijzondere single te maken hebben en hij van Nederlandse afkomst is, maken we graag een uitzondering.

Het nummer Loser is een andere versie dan die op het album staat. Gelukkig opent het nummer ook hier weer met het knappe didgeridoo spel van Jeroen Goossens en worden de vocalen door Mike Baker (Shadow Gallery) verzorgd. Verschil is dat in het midden van het nummer een geweldig instrumentaal stuk zit waarin Joost van den Broek op toetsen en Arjen op gitaar het duel met elkaar aangaan. Dit levert instrumentaal vuurwerk op. Ook de inbreng van Devin Townsend is uitstekend.

Op de rest van de single staan een cover en twee Ayreon nummers in een nieuw jasje. De cover is het Alice Cooper nummer How You Gonna See Me Now waarin Mike Baker de vocalen voor zijn rekening neemt. Ik heb persoonlijk een hekel aan covers en vind het in dit geval ook totaal niet nodig omdat Arjen Lucassen zoveel uitstekende nummers uit eigen repertoire tot zijn beschikking heeft. Gelukkig is het een prima versie van dit mooie nummer.

Op 18 april 2004 was er een cd presentatie in Stairway To Heaven in Utrecht. Daar werd toen ook een aantal akoestische nummer gespeeld. Van deze sessie staan twee nummers op de single waarbij de zang uitstekend is verzorgd door Irene Jansen. Het eerste is een akoestische versie van Into The Black Hole en, één van mijn favoriete Ayreon nummers, Castle Hall. Beide worden uitstekend gespeeld en de zang van Irene is mooi helder.

Kortom, een prima single die niet mag ontbreken in het cd-rek van de echte Ayreon fans.