Met Medewerking van:
John 'Jaycee' Cuijpers: zang op This Inner Fight
Anne Dijkstra: Cello
Koor: Anita van der Hoeven, Sammy de Grebber, Elsbeth Vissers-Valk, Meryl Foreman, Yuri Foreman en Ferry Guns.
Dying To Feel Alive (2017)
A Moment Of Black (2016)

Beyond God is een Nederlandse band die elementen van heavy metal, klassieke en symfonische muziek incorporeert. Volgens Wikipedia betekent dit: ‘Kenmerkend voor symfonische rock is het gebruik van elementen uit de klassieke muziek, zoals het gebruik van klassieke instrumenten, thema’s of compositieschema’s’ en ‘Het symfonische aandeel in de muziek wordt veelal op synthesizer gespeeld in plaats van door een orkest’. En inderdaad dit label kan daarom zeker op Beyond God worden geplaatst.

Ferry Guns – oprichter en drummer van de band – heeft zich voornamelijk toegelegd op het schrijven van symfonische orkestraties. Dit vormt dan ook de basis voor de nummers, later worden daar de drums, gitaren en zang aan toegevoegd. Dit geeft een bijzonder sterk symfonisch gevoel, met daarover heen heavy metal gitaar riffs, strakke bas, drumpartijen en gevoelige emotionele zang.

Het album kent met Continuum wederom een sterk orkestrale opening en het nummer vloeit prachtig over in The Collector. Mijn minpuntje op hun vorige album “A Moment Of Black“ inzake de overgangen is hiermee prachtig opgelost. Het gehele album voelt nu ook veel meer als één geheel; samenhangende nummers met subtiele overgangen en toch met voldoende afwisseling in de nummers. De band is in anderhalf jaar tijd – met vele optredens – zeker gegroeid, waarbij ook het geluid volwassener en professioneler is geworden. Door een effort van alle bandleden is hun muziek uitgegroeid met agressieve riffs en een dynamische ritmesectie. Gitaarsolo’s worden ook niet meer geschuwd, zo horen we op Helios een prachtige solo door Twan Smolders en heeft de basgitaar een hoofdrol in No Other Way.

Hoewel op dit tweede album al duidelijk een eigen geluid wordt neergezet is hun voorkeur voor andere female fronted symfonische metalbands zoals Epica, Nightwish en Evanescence nog duidelijk hoorbaar. Met name Shade And Light heeft een onderliggende toon die sterke overeenkomst heeft met het laatste album “The Holographic Principle” van Epica. Het titelnummer Dying To Feel Alive heeft een structuur die enigszins aan Nightwish doet denken en de zang in de gevoelige ballad All In All, maar ook in het ruwere Stronger, heeft wel een vleugje Anneke van Giersbergen.

Op dit album is ook de samenwerking met een aantal gastmuzikanten opgezocht. In het nummer This Inner Fight horen we een duet met John ‘Jaycee’ Cuipers, onder andere bekend van Medea en Ayreon Universe. Cuipers zingt samen met Meryl Foreman als broer en zus over hun innerlijke strijd. Verder op dit album ook een bijdrage van Anne Dijkstra op cello en speciaal voor het album is een zeskoppig koor geformeerd, bestaande uit Meryl Foreman, Ferry Guns en gastzangers Anita van der Hoeven, Sammy de Grebber, Elsbeth Vissers-Valk en Yuri Foreman.

Begin 2016 verraste Beyond God ons met hun ijzersterke debuut “A Moment Of Black“. Ik schreef toen al dat de band opvalt ‘doordat hun heavy metal muziek met zware gitaarriffs en bombastische drums wordt gecombineerd met sfeervolle symfonische arrangementen’. Zo’n anderhalf jaar later is de band terug met hun tweede album, “Dying To Feel Alive”, waarbij ze nog sterker en gedurfder dit geluid hebben doorgezet. Hun muziek staat in dienst van de prachtige symfonieën die zijn gecomponeerd door Ferry Guns. Na de opnamen voor dit album heeft gitarist Twan Smolders besloten om de band te verlaten, maar de band is levendiger dan ooit om hun muziek live op het podium te brengen. Te beginnen op vrijdag 10 november 2017 tijdens de releaseparty in de Cacaofabriek te Helmond.

Mario van Os