Cheat The Gallows (2008)
Hex (2003)
The Madhatter (ep) (2003)
Goatbridge Palace (ep) (2001)
Money Machine (2000)
Closer To Doom (ep) (1996)

Iedere met Michelinsterren bekroonde moleculair gastronoom zal in tijden van stress smachten naar de simpele erwtensoep of andijviestamp van zijn ouwe moedertje; iedere F1-coureur mijmert halverwege een moeilijke haarspeldbocht over zijn eerste auto, een vijfdehandse VW Golf II; iedere literatuurrecensent leest na het bespreken van weer zo’n al te doorwrochte historische roman van 900 pagina’s over de invloed van de Reformatie op een zestiende-eeuws Moldavisch volksdansgenootschap voor wezen en weduwen het liefst gewoon weer Pinkeltje of Wipneus en Pim en iedere avantprog recensent zal bij tijd en wijle terugvallen op hard groovende liedjes vol fuzzy gitaar, falsetstemmen en rochelorgeltjes. Ook ik conformeer aan deze wetmatigheid: na een avondje Univers Zero of Aksak Maboul verlang ik sterk naar een half uurtje Deep Purple, Rainbow, of Uriah Heep, of een nieuwere telg van deze muzikale familie, zoals Bigelf.

Met hun vierde album, “Into The Maelstrom”, geeft Bigelf eens te meer gehoor aan dat wonderlijke verlangen dat soms bezit van mij neemt, en voldoet de groep wederom aan de verwachtingen die ze de afgelopen twee decennia hebben geschapen. Met hun typische interpretatie van de vroege jaren zeventig liep de groep vooruit op latere retrobands als Black Mountain, Wolfmother en Black Bonzo, en ook op “Into the Maelstrom” kan de band nog moeiteloos wedijveren met de concurrenten. Het resultaat lijkt oud en vertrouwd zonder gedateerd te klinken. Het album bevat de beproefde stijl van pittige symfonische hardrock/heavy metal gestoeld op klassieke bands als Black Sabbath, Deep Purple en Uriah Heep, met zeer regelmatige verwijzingen naar The Beatles. Als altijd kent de muziek ook een flinke rol toe aan Mellotron, Hammond en andere vintage toetsinstrumenten en doet hierdoor vaak ook denken aan klassieke progbands als Yes en Genesis.

Met het vertrek van Steve Frothingham na het vorige album, “Cheat The Gallows” (2008), zat Bigelf zonder drummer. Op “Into The Maelstrom”, het eerste album dat de band uitbrengt bij Insideout, worden de honneurs waargenomen door Mike Portnoy, wiens drumwerk hier direct herkenbaar is, maar meer in dienst staat van de muziek dan vaak het geval was bij Dream Theater (een band waarmee Bigelf in het verleden getourd heeft). Hoewel zijn fills en shuffles nog als altijd behoorlijk OTT zijn, draagt zijn strakke, drijvende stijl bij aan de stuwkracht van de muziek, vooral op ruige nummers als Control Freak. Zijn spel sluit goed aan bij het vlammende gitaarspel van nieuwe gitarist Luis Maldonado en bandleider Damon Fox, die ook de zang en toetsen voor zijn rekening neemt, en het pompende baswerk van Duffy Snowhill.

Hoewel de stijl van de band zo uitgekristalliseerd is dat het soms moeilijk is om onderscheid te maken tussen de tracks, bevat “Into the Maelstrom” ook nieuwe elementen. Het meest opvallend zijn misschien wel de dubstepachtige synths in het refrein van Alien Frequency, die interessant contrasteren met de Beatles-achtige opening en de klassieke hardrock van de rest van het nummer. Ook de bijna dub-achtige gitaar op The Professor & The Madman geeft het geluid van de band een interessant nieuw smaakje. Deze subtiele verwerking van ietwat afwijkende ingrediënten geeft “Into the Maelstrom” toch een eigen gezicht ten opzichte van eerdere albums van de band.

Desondanks is “Into the Maelstrom” toch in de eerste plaats een typisch Bigelf-album. Dit is echter geenszins bezwaarlijk: de plaat wijkt niet veel af van de formule die band perfect heeft uitgewerkt, maar dat is dan ook precies wat mensen van Bigelf verlangen. Met hun vierde album heeft de band opnieuw een onbeschaamde nostalgie trip uitgebracht die tegelijk ouderwets en eigentijds klinkt en daarmee ruimschoots voorziet in een wijdverspreide behoefte.

Christopher Cusack

CD:

2LP + CD: