Bill Bruford’s Earthworks

Heavenly Bodies – An Expanded Collection

Info
Uitgekomen in: 1997
Land van herkomst: Verenigd Koninkrijk
Label: Summerfold Records
Website: www.billbruford.com
Tracklist
DISC 1:
Stromboli Kicks (5:32)
Making A Song And Dance (5:51)
Up North (5:24)
Candles Still Flicker In Romania’s Dark (4:34)
Pigalle (7:20)
My Heart Declares A Holiday (4:37)
Temple Of The Winds (5:01)
Nerve (5:50)
Gentle Persuasion (4:21)
It Needn't End In Tears (5:08)
Libreville (6:13)
Dancing On Frith Street (4:18)
Bridge Of Inhibition (4:15)
DISC 2:
No Truce With The Furies (4:50)
Dewey-Eyed, Then Dancing (5:33)
A Part, And Yet Apart (5:30)
Revel Without A Pause (7:33)
The Sound Of Surprise (3:27)
White Knuckle Wedding (7:52)
Youth (7:01)
Rosa Ballerina (5:11)
Thud (5:36)
Blues For Little Joe (8:16)
Iain Ballamy: saxofoon
Django Bates: toetsen, hoorn
Patrick Clahar: saxofoon
Laurence Cottle: basgitaar
Bill Bruford: akoestische en elektrische drums
Tim Garland: saxofoon, fluit
Steve Hamilton: piano
Tim Harries: basgitaar
Mark Hodgson: contrabas
Mick Hutton: basgitaar
Gwilym Simcock: piano
Complete (2019)
Random Acts Of Happiness (2004)
Footloose And Fancy Free (2002)
The Sound Of Surprise (2001)
A Part, And Yet Apart (1999)
Heavenly Bodies (1997)
Stamping Ground (live) (1994)
All Heaven Broke Loose (1991)
Dig? (1989)
Earthworks (1987)

Een instituut binnen de fusion, zo mag je Bill Bruford’s Earthworks zonder twijfel noemen. De groep was jarenlang Bruford’s grote passie, een formatie waarin hij niet geconformeerd was aan ideeën van anderen – of derden – en met een stel gelijkgestemden lekker zijn gang kon gaan. Beetje kort door de bocht gesteld: de Brand X van Bill Bruford. Zelfs het geld dat hij verdiende met de lange tournees met Yes en King Crimson stopte hij in dit project. Binnen deze muzikale duiventil maakte de Engelsman vanaf 1987 een reeks platen die voor het grote publiek onbekend bleven, maar – net als zijn Bruford-platen van tien jaar eerder – onder kenners én musici konden rekenen op veel waardering.

Met “Heavenly Bodies” maakte hij in 1997 na tien jaar de balans op. De eerste bezetting van Earthworks was al in 1993 gestopt, rond de tijd dat Bruford weer veel tijd in King Crimson ging steken. De composities van hemzelf met Iain Ballamy en Django Bates vallen ruwweg onder de noemer jazz, maar de interpretatie en benadering is veel meer rock-gericht. Zoals Bruford ook elektronische drums inzet; iets dat overigens binnen de jazz(rock) niet nieuw was: kijk bijvoorbeeld naar Michael Mantler. Het mooie is dat bij deze uitgebreide en hernieuwde versie van “Heavenly Bodies” ook het tweede, meer akoestisch klinkende Earthworks ruim aan bod komt. Die groep ontstond tegen het einde van de jaren negentig waarin Bruford met Steve Hamilton, Patrick Clahar en Mark Hodgson ging werken.

Zo is deze dubbel-cd een fraai tweeluik geworden dat over de gehele breedte een diepe blik in de Earthworks-wereld biedt, van de eerste sessies uit 1986 tot de noten uit 2005. Zoals Stromboli Kicks best wel 80s klinkt – als een experimentele evenknie van Passport of de latere Weather Report – zo hoor je al wat meer organische klanken in Pigalle en vlamt Libreville als ruwe live-opname. De extra tweede cd richt zich op de latere Earthworks: akoestisch en veel traditioneler jazzier dan tien jaar eerder, met prijsnummers als Revel Without A Pause waarin de groep als eenheid en met raffinement en souplesse tot grote hoogten stijgt. Ook omdat de opnames zo natuurlijk en ongedwongen klinken.

Toegegeven, het is geen lichte kost en muziek om met sterke concentratie te beluisteren, maar in zekere zin ook tijdloos, omdat er altijd weer iets te ontdekken valt. En dat kan je van een hoop jazzrock/fusionbands niet zeggen. Als toegankelijke introductie op Bill Bruford’s Earthworks volstaat “Heavenly Bodies” nog steeds prima, zeker nu ook de latere periode is meegenomen en zeker voor wie de (Britse) jazz van tijd tot tijd omarmt.




Send this to a friend