De vier leden van Birdsongs Of The Mesozoic zijn maar een stel vreemde vogels dat zich zeker niet eenvoudig in één muzikaal hokje laat stoppen. Het kwartet blinkt immers sinds jaar en dag uit in het scheppen van niet gemakkelijk in het gehoor liggende composities, waarbij een avontuurlijk mengsel ontstaat van avant-garde, jazz, modern klassiek en progressieve rock.Ter gelegenheid van de twintigste verjaardag van de band opende deze opmerkelijke muzikale kameleon op 23 juni 2001 het prestigieuze NEARfest muziekfestival. Dankzij het gelijknamige label kunnen de liefhebbers aan de andere kant van de Atlantische Oceaan nu voor het eerst genieten van de verrichtingen van dit Amerikaanse gezelschap op het podium van het Zoellner Arts Center van de Lehigh University in Bethlehem.
“2001 Live Birds” is een buitengewoon energiek en dynamisch livealbum waarop de band een korte bloemlezing uit zijn boeiende verleden ten gehore brengt. Zo horen we vier nummers van “Dancing On A’A” (1995), twee nummers van “Magnetic Flip” (1984), “Beat Of The Mesozoic” (1985) en het destijds pas verschenen “Petrophonics” (2000) en slechts één nummer van “Faultline” (1989) en “Pyroclastics” (1992) de revue passeren.
Evenals bij de al eerder verschenen liveplaten van NEARfest Records met puike registraties van de optredens van Nathan Mahl (NFR0001), Djam Karet (NFR0002), Glass Hammer (NFR0003) en Thinking Plague (NFR0004) staan alle nummers op “2001 Live Birds” in de juiste gespeelde volgorde en is er niet aan de opvoering gesleuteld. De geluidskwaliteit is ronduit schitterend, zodat het concert nu perfect en waarheidsgetrouw wordt weergegeven.
Ondanks dat Birdsongs Of The Mesozoic min of meer gespecialiseerd is in het scheppen van niet eenvoudige composities, waken Michael Bierylo, Ken Field, Erik Lindgren en Rick Scott ervoor zich al te veel van het aanwezige publiek te vervreemden. Dat doet de band op geheel eigen wijze, waarbij er opvallend veel ruimte is voor humor en pit. Deze spontaniteit en luchtigheid in het spel van alle betrokken musici voorkomt immers dat de complexe muziek op het podium te ingewikkeld of te ongeordend klinkt. Het mag dan ook niet verrassend zijn dat de spelvreugde en enthousiasme hierdoor al snel overslaat op het overwegend Amerikaanse publiek.
Of de geestdrift en opgetogenheid van Birdsongs Of The Mesozoic ook op plaat overkomt, valt echter nog te bezien. Toch is “2001 Live Birds” een uitmuntende liveplaat van een zeer opmerkelijk gezelschap.
Frans Schmidt