Kalle Wallner: gitaar

Arno Menses: zang op Blackened (in Hamburg)
Liquid Live (2017)
Liquid (2016)
Numb (2009)
Mirror (2007)

Met “Liquid” leverde Kalle Wallner, de gitarist van RPWL, een jaar geleden zijn derde soloalbum af van zijn soloproject Blind Ego. De drie albums kennen telkens een wisselende bezetting met vele gastmuzikanten. Om dit project live op de bühne te zetten en te gaan toeren is best een uitdaging. Drummer Michael Christoph (Schwager) en bassist Sebastian Harnack waren ook te horen op “Liquid” en “Numb” en vormen in de live band ook de basis. Gitarist Julian Kellner (onder andere Dante) ondersteunt gitaarvirtuoos Kalle Wallner op de gitaar en Scott Balaban (onder andere Amon Ra) mag alle zangpartijen voor zijn rekening nemen. Alleen op Blackened tijdens het Hamburg optreden horen we Arno Menses een deel van de vocalen voor zijn rekening nemen.

12 januari 2017 begon deze live band aan een tour door Duitsland, België (Spirit of 66) en Nederland (de Boerderij), waarbij op 20 januari de concertzaal Logo te Hamburg werd aangedaan en werd het eerste deel van de tour afgesloten op het 12e Night Of The Progfestival in het Amfitheater Loreley op 14 juli 2017. Het tweede deel van de tour start in januari 2018 en zal in februari en maart 2018 ook driemaal Nederland aandoen (3-2 in Venlo, 4-2 in Leeuwarden en 3-3 in Zoetermeer).

Deze uitgave bevat de cd “Live At Lorey” en de dvd “Live At Logo Hamburg”. Helaas bevat mijn promo exemplaar alleen de cd, maar de band heeft het concert in Hamburg ook volledig op You tube geplaatst (klik op de link voor dit concert). De Logo in Hamburg was volledig uitverkocht met circa 450 toeschouwers, een kleine maar gezellige zaal waarbij het publiek direct contact heeft met de band. De show is in een take opgenomen en er is niet ingesneden, zodat een onvervalst optreden kan worden aanschouwt. De show in Loreley is qua geluid professioneler opgenomen en klinkt dus ook erg goed uit je boxen of koptelefoon. Jammer genoeg hiervan geen beeld, want aan de show te horen was dit best een spektakel. Wellicht dat de regen die tijdens het gehele optreden viel hier mede debet aan is.

Regen tart dus het volledige optreden, maar blijkens het hoorbare enthousiasme mag dit het publiek niet deren. Ook de band speelt er niet minder om, hoewel elektrocutie op de loer ligt en Scott Balaban op een gegeven moment verzucht dat Wallner niet zulke deprimerende nummers meer moet schrijven. Hij zou een aantal nummers over de zon moeten schrijven en niet over storm en donder (refererend aan Never Escape The Storm). Verderop – tijdens het nummer Hear My Voice Out There – horen we een stukje van I Can Stand The Rain gespeeld worden.

Maar ondanks de regen heeft de band er ontzettend veel zin in. De energie spat er gewoon vanaf. Waar Blind Ego in de studio erg gedisciplineerd en technische perfect hun nummers weet te produceren, wordt live een flink stuk energie toegevoegd. De nummers worden erg stevig neergezet, met voldoende ruimte voor de muzikanten om te excelleren. Zo horen we in Hear My Voice Out There een old-school guitar battle, waarbij Wallner en Kellner het tegen elkaar opnemen in een opzwepende solo. Alhoewel duidelijk is wie hier de meester is op de gitaar, weet Kellner het toch heel goed op te nemen tegen Wallner.

Zowel in Hamburg als in Loreley wordt eenzelfde set list neergezet. Bijna alle nummer van hun laatste album “Liquid” worden gespeeld, met uitzondering van het nummer Quiet Anger. Het nummer What If is namelijk wel gespeeld in Loreley, maar het is om onduidelijke redenen niet op de cd terecht gekomen. Het nummer is wel op de dvd te horen en te zien en overigens is Quiet Anger volgens Setlist.fm ook gespeeld in Hamburg.

Al met al een prachtige registratie van een tweetal ogenschijnlijk verschillende optredens van Blind Ego. Maar waar deze band ook speelt – in een kleine zaal voor zo’n 450 personen of op een groots prog festival – Blind Ego weet te overtuigen, waarbij met name oprichter en gitarist Kalle Wallner een stevig stukje muziek ten gehore brengt. RPWL zal zeer waarschijnlijk de belangrijkste band blijven voor Wallner, maar met dit nevenproject wordt zeker ook naam gemaakt.

Mario van Os