Nathan Sapp: lead- en ritmegitaar, zes- en twaalfsnarige akoestische gitaar, micromoog, gitaarsynthesizer
Ben Simpkins: ritmegitaar, bas, mandoline, twaalfsnarige akoestische gitaar
Cortical Tectonics (2007)
Penumbra Diffuse (2006)
Sublimation (2004)
Spatial / Design EP (2003)

Vorig jaar wist het Amerikaanse technische metalgezelschap Canvas Solaris mij positief te verrassen met “Penumbra Diffuse“. De duizelingwekkende puur instrumentale muziek, bol van de tempowisselingen, pijlsnelle drumfills en droge gitaarduels had het in zich om afgeserveerd te worden als een zoveelste inhoudsloze demonstratie van louter ambachtelijk vertoon, maar om een of andere, niet volledig duidbare reden, was deze muziek ánders: de meeste stukken hadden een kop en een staart en de sterke onderlinge variatie tussen de nummers maakte dat de plaat van voor tot achter een interessante luisterervaring was.

Maar goed, in de loop der tijd kom je met meer muziek in aanraking. Hoewel Canvas Solaris min of meer in de extreme hoek blijft, vooral door zijn snelheid, kom je, met een beetje zoeken, toch wel steeds meer van dergelijke instrumentale bands tegen die toch een hoop gelijkenissen kennen: oorsprong in jazz en in prog uit de King Crimsonhoek, technisch bijzonder vaardige musici, fraaie crescendo’s, maar als geheel toch vaak een tikkeltje… ahum… generiek. Toen deze inmiddels derde langspeler van Canvas Solaris bij mij op de mat plofte, was ik dan ook bang dat hij mij nogal zou teleurstellen na de als euforisch beleefde voorganger.

Niet dus! Als “Cortical Tectonics” één ding duidelijk maakt is het toch wel dat er juist in dit genre nog steeds vooruitgang te boeken is. Vergeleken bij “Penumbra Diffuse” heeft de muziek duidelijk aan ademruimte gewonnen. Dat verschil is dusdanig groot dat het eigenlijk moeilijk vast te stellen is of de structuur van de afzonderlijke liedjes nou veel beter geworden is of dat deze alleen beter te volgen is. In feite maakt dat ook weinig uit natuurlijk…

De rolverdeling is gelijk gebleven: Nathan Sapp en Hunter Ginn zijn nog steeds samen verantwoordelijk voor het gitaargeweld en daarnaast nog voor enkele synthesizers respectievelijk de basgitaar en Ben Simpkins trommelt en rammelt op een indrukwekkende verzameling slaginstrumenten van over de hele wereld. Tezamen maken ze regelmatig een bak ‘herrie’ in een aantal variaties die het schier onmogelijk maakt te geloven dat hier slechts drie man aan het werk zijn.

Hoewel elk stuk zo zijn eigen charmes heeft, laten Gamma Knife, het rustige Sinusoid Mirage en de zeventien minuten lange afsluiter Reticular Consciousness de beste indruk achter. Laatstgenoemde doet aan vergelijkbare climaxbouw als Luminescence op de illustere voorganger. Over de gehele linie valt evenwel op dat het hier en daar verwerken van een herkenbare melodie tussen alle instrumentale gymnastiek de heren op deze plaat duidelijk beter afgaat.

Af en toe vraag je je af of een bepaald subgenre creatief niet op sterven na dood is. Deze instrumentale (jazz)metal is zo’n genre waar die pijnlijke vraag af en toe opduikt. Voor dit moment laat Canvas Solaris met “Cortical Tectonics” nog even overtuigend het tegendeel zien. Mag die grote doorbraak er nu dan ook eindelijk komen?

Casper Middelkamp