Frans Smit – drums
Dennis Whitbread – drums
Cargo (2012, heruitgave op 2lp/2cd)
Cargo (1999, heruitgave op lp)
Cargo (1993, heruitgave op cd)
Cargo (1972)

Komend vanuit de Amsterdamse muziekscene en met onderandere ex-leden van ZZ & The Maskers in de gelederen, begon de groep September begin 1970 met het maken van opnames in de EMI studio’s in Heemstede. De gitaar georiënteerde band sloeg niet dezelfde richting in zoals zoveel bands in die tijd, met veel psychedelica en harde rock, maar begaf zich meer op het pad van classic rock, met een vleugje jazz en popmelodieën. Uiteindelijk leidde dat tot een boeiende twee jaar van het opnemen van demo’s, een handjevol singles en uiteindelijk een album dat onder aanvoering van manager Jan van Setten niet onder de naam September uitkwam, maar als “Cargo”. Het was een commerciële flop, maar een artistieke climax.

Hoe de groep, met gitarist Jan de Hont als spin in het web, uiteindelijk bij dat album is beland, wordt uitgebreid uit de doeken gedaan op de nieuwe heruitgave van het inmiddels legendarische en op het Harvest label uitgebrachte “Cargo”-album. Voor het eerst zijn alle nog beschikbare opnames van September verzameld. In 2,5 uur bieden die een chronologisch overzicht, met het verhaal en de plaatjes er in een mooi verzorgd boekje bij.

Het “Cargo”-album is in 1993 het paradepaardje van het toen pas opgerichte Pseudonym label. Dankzij die heruitgave ontdekken duizenden luisteraars in binnen- en buitenland de muziek en stijgt de originele uitgave (1500 exemplaren!) aanzienlijk in waarde. Zij horen een plaat die uitblinkt in gitaarduels de broers Ad en Jan de Hont, geruggensteund door drummer Dennis Whitbread en zanger/bassist Willem de Vries. Drie uitgesponnen stukken en een korter stuk (Finding Out) die tijdens nachtelijke jamsessies in de met wietlucht gevulde studio hun uitwerking vinden. Zo hecht als wat tijdens de opnames nog ‘gewoon’ September heet, zo goed is de groep bezig in de stijl van Cream, The Allman Brothers Band en Led Zeppelin. Maar dan flink in een progressief jasje gestoken. Sail Inside is als opener tekenend voor de ontwikkeling die de band in twee jaar heeft doorgemaakt. Ogenschijnlijk een traditioneel geschreven nummer dat gaandeweg doorontwikkelt als etalage voor beide De Hont-broers hun gitaarkunsten. Cross Talking is meer funk en klinkt ontspannen. Summerfair klinkt als de muzikale punt; de bandleden hebben er alles uitgehaald wat er in zit.

Als het “Cargo”-album eerst voorafgegaan wordt door bijna twee uur aan demo’s en sublieme singles als Little Sister en Lydia Purple, dan kan worden gesteld dat September met recht één van de beste exponenten van de progressieve rock uit die tijd is. Niet teveel opsmuk en pretenties zoals bij symfonische groepen als Earth & Fire, Ekseption en Focus, maar een directere aanpak met meer blues, soul en funk. Dat daarin de ontwikkeling en vernieuwing wordt gevonden, bevestigt de klasse van de muzikanten. Zelfs een cover van Paint It Black misstaat daartussen niet en de psychedelica komt voorzichtig om de hoek kijken in We Didn’t Know en de instrumentale tracks Battle Royal en If Mr. Right Comes Along.

Al met al de derde uitgave van “Cargo” binnen 20 jaar, maar dit is de meest complete en essentiële. De al aangehaalde chronologie van het verzamelde materiaal op de cd’s werkt uitstekend en zou meer moeten worden toegepast bij dit soort heruitgaven. Wie ervoor open staat, hoort een audiobiografie vol hoogtepunten. Zo lekker geproduceerd als September, zo kon gitaarrock veertig jaar geleden in Nederland bijna niet beter klinken. Deze erfenis klinkt warm en analoog, vol diepte en voor deze cd’s met veel liefde opgepoetst.

Overigens is er ook een dubbel-lp verschenen, met naast het originele “Cargo”-album vier demo’s uit dezelfde sessie van april 1972 die ook deel uitmaken van de dubbel-cd.

Wouter Bessels