Rouwverwerking is de manier waarop iemand na een ingrijpende verdrietige ervaring tot rust probeert te komen. De psychiater Elisabeth Kubler-Ross heeft vijf fasen omschreven die de meeste mensen geheel of gedeeltelijk doorlopen om na een traumatische ervaring weer tot rust te komen.
Een vreemde inleiding voor een muziekrecensie (met dank aan Wikipedia overigens), zul je misschien denken, maar de Tilburgse band Cartographer heeft zijn eerste album gewijd aan de theorie van deze psychiater. De nummers zijn dan ook de vijf opeenvolgende rouwfasen die zij beschrijft. En dan doel ik niet alleen op de titelnamen van de nummers, maar ook de emotie die de verschillende nummers uitstralen, passen hierbij.
In het begin van Denial horen we, door heftige dreunen, dat een slechte boodschap wordt gebracht. Vervolgens start de ontkenningsfase met een rustig voortkabbelend geluid alsof er niets aan de hand is. De vijf heren laten tijdens dit nummer direct horen dat ze hun instrumenten goed beheersen. Bij Anger kun je de woede die het nummer symboliseert gewoon voelen. De agressie is meteen bij het begin aanwezig door stevige drum en heftige gitaargeluiden. Maar ook distorted gitaarsolo’s en stevige baspartijen geven voeding aan deze woede. In de onderhandelingsfase horen we een tweestrijd tussen de drie gitaren, de basgitaar en de drums. Het gevecht is losgebarsten. Bij Depression horen we dat de strijd is verloren. Vooral de vibrerende gitaarsolo die door het nummer heen loopt gaat dan door merg en been. Tijdens het elf minuten durende laatste nummer wordt de sombere toon van het album doorbroken. Een nieuwe dag begint vrolijk. We hebben het verdriet overwonnen door het te accepteren.
Cartographer is een vijfmansformatie die ontstaan is als een schoolproject voor de Rockacademie in Tilburg. Met drie gitaristen, een bassist en een drummer weten de heren een album neer te zetten dat bij ons, progminnend publiek, hoge ogen zal gooien. De opvallende lezer moet het zijn opgevallen dat Cartographer geen zanger in zijn midden heeft. Als luisteraar naar hun muziek valt dit echter minder op. Ik bedoel hiermee dat de vijf muzikanten er heel goed in slagen om de luisteraar te blijven boeien met hun instrumentale muziek. Ook live weten deze vijf Tilburgers een intense en explosieve show neer te zetten, waarbij door de band zelf oordoppen sterk aangeraden worden. We gaan zeker meer horen van deze band in de nabije toekomst.
Mario van Os