Beyond Reality (1996)
Four Aces (1995)
Endless Sings (1995)
Third Call (1994)
Sounds Of Imagination (1994)
Landing In A Serious Mind (1994)

Cast is zo’n symfo band die al heel wat jaartjes meedraait, de band werd in 1978 opgericht en met “Legacy” brengen deze Mexicanen al weer hun 9e studioalbum uit. De muziek van Cast draait volledig om de frisse en snelle keyboards van Alfonso Vidales. De band is gezegend met twee goede zangers; Dino Brassea en Fransisco Hernandez (ook gitaren) en deze eerste neemt ook veelvuldig de fluit ter hande.

Opener van deze cd is Proemio, een rustig op keyboard en zang georienteerd stuk. De stem van Dino Brassea klinkt in het eerste gedeelte van dit nummer als een kloon van voormalig Kayak zanger Max Werner. De link naar deze Nederlandse symfo band mag op dit album overigens veelvuldig gemaakt worden. Later in het nummer neemt zanger Fransisco Hernandez het roer over. Zijn stem lijkt soms in de hogere gedeelte op die van Freddie Mercury.

In het tweede nummer Legacy’s Executor wordt al snel duidelijk waar Cast voor staat. Het op één na langste nummer van dit album (9:19) opent met rustige zang en dito keyboards en fluit. Na 50 seconde is het zang gedeelte voorbij en komen de instrumentale kwaliteiten aan bod en deze zijn niet misselijk; heldere keyboards en een jazzy bas zijn de ingrediënten voor het eerste stuk. Later volgt er een Genesis-achtige keyboardsolo, maar dan een stuk sneller. Dit is symfo met een grote S.

Ook in het langste nummer Key of life (9:30) zijn het de toetsen die domineren. Daarnaast vallen de originele drumpartijen op en is de gitaar met korte uithalen en dito solo’s meer aanwezig dan in de vorige nummers. De zang is hierin ook wat ruiger en het overduidelijke Mexicaanse accent is goed te horen. De complexe melodie in combinatie met de zang maakt het nummer soms wat te druk. Celestial Garden is één van de hoogtepunten van dit schijfje. Het begint met meerstemmige engelachtige acapella zang, gevolgd door prachtige steeds aanzwellende keyboards. De zang is prachtig en vol emotie. Steeds weer zwelt het langzaam aan dit alles wordt regelmatig onderbroken door het eerdergenoemde meerstemmige gedeelte, erg mooi.

De nummers die volgen blijven allemaal doorspekt met keyboards, maar nergens gaat het vervelen, dit komt mede door de originele composities en knappe wendingen. Neem nu het instrumentale Personal Status waarin een keyboardloopje steeds weer opduikt, maar dan steeds een stukje sneller. Of het met Steve Hackett-achtige gitaarwerk doorspekte Beneficiares. Deze zaken geven dit album net dat beetje extra. Tekstueel gezien slaat de band nog al eens de plank mis, de zinnen passen soms niet goed in de melodie, waardoor de zangers nog al eens een woord of halve zin moeten inslikken. Dit leid in nummers als We Are The Ones nogal eens tot lachwekkende situaties.

Al met al moet vermeld worden dat Cast met “Legacy” een symfonisch juweeltje heeft afgeleverd, een juweeltje dat lang blijft glitteren.

Maarten Goossensen