Ik zit samen met mijn dochter, moeder van twee, in de auto. “Pap, wat heb je voor muziek aan staan, is dat soms iets van Robin Hood?”. Tot mijn verrassing heeft ze het in één keer goed geraden, het is inderdaad het nieuwe conceptalbum van Chris De Burgh, “The Legend Of Robin Hood”. Is dat nou een plus- of minpunt, herkenbaar of afgezaagd? En ik hoor jullie al vragen: Chris de Burgh, leeft die nog? En, is dat wel prog? Op al die vragen komt antwoord, even geduld a.u.b.
Om met de één na laatste vraag te beginnen: ja, die leeft nog. En hoe, er is niet alleen een nieuw album, maar de inmiddels 73-jarige, in Wales wonende bard/singer-songwriter, treedt nog steeds regelmatig voor volle zalen op, in oktober stond een tournee met een twaalftal optredens op de agenda.
Ik ben hem een beetje uit het oog verloren als ik eerlijk ben, vooral in de jaren ’80 en ’90 volgde ik de man met veel plezier, maar de afgelopen twee decennia heb ik hem slechts vanuit mijn ooghoeken gevolgd. Toch heeft hij niet stilgezeten in de laatste twintig jaar, alleen werd het prog-gehalte in die periode tot het minimum teruggebracht.
Daar kwam dus pas dit jaar verandering in. En nog wel met enig toeval. In opdracht van een Duits bedrijf ging hij aan de slag voor het meeschrijven aan een musical over Robin Hood. Nadat hij acht nummers aan het papier had toevertrouwd komt langzamerhand de gedachte naar boven: waarom niet een heel album? En zo geschiedde, 23 nummers zagen het levenslicht en een nieuw album was geboren.
Chris De Burgh, alleen die naam al, een artiestennaam want ooit geboren als Christopher John Davison, heeft iets met kastelen. Hij is er als Britse Ier geboren en jaren woonachtig geweest en dat zijn voorouders voor de toenmalige koning werkten, zou zomaar iets te maken kunnen hebben met zijn voorliefde voor dit soort verhalen. Denk ook even aan de titel van zijn in 1974 verschenen debuutalbum “Far Beyond These Castle Walls”, maar ook het uit 1979 daterende “Crusader”. Als volleerd schrijver stortte hij zich met verve op het volledige levensverhaal van de legendarische schavuit uit het Sherwood Forest. Van diens geboorte en kinderjaren tot zijn dood door een pijl van een lafhartige erfvijand. Op 12 maart 2020 was De Burgh klaar met de opnames van het nieuwe album, in Peter Gabriel’s Real World Studios in Bath.
Chris De Burgh heeft zich ditmaal dus laten meeslepen door het legendarische verhaal van de folklore held Robin Hood. Oké, er is sprake van een centraal thema, maar de muziek kan ook prima op zichzelf staan, als een nieuwe verzameling ouderwets herkenbaar Chris De Burgh-materiaal. “The Legend Of Robin Hood” is alweer het 27e album van de singer-songwriter, met medewerking van een aantal erkende sessie-musici en behoorlijk veelzijdig van aard.
Er zijn Middeleeuwse invloeden te horen (The Tale Of Robin Hood), maar ook traditionals, kinderliedjes, folk (The Man With The Double Face), Keltische klanken (We’ve Got The Money), klassiek (The Robin Hood Overture), een behoorlijk aantal ballades (Only A Child, Open Your Eyes, Where My Last Arrow Falls) en ongetwijfeld zit er nog wel een goed meezingbare, toekomstige publieksfavoriet bij (Legacy). Hij ziet zelfs kans om een bestaand rocknummer licht aan- en in te passen (Revolution/Light a Fire! uit 1982) plus een heus Covid nummer (Live Life, Live Well).
De Deluxe editie bevat een bonus-cd met live nummers uit 2017. Hierop is goed te horen dat de zoetgevooisde zanger ook uit een ander vaatje kan tappen. Met onder andere Don’t Pay The Ferryman en Behtlehem laat hij horen ook over een potent rockgeluid te beschikken. Natuurlijk komt ook Lady In Red, zijn grote hit uit 1986, voorbij. Hij verwierf er wereldfaam door en zal wel nooit meer van het stigma van ballade-zanger afkomen. Maar het nummer heeft hem zeker geen windeieren gelegd.
En hoe zit het met prog-gehalte, dat is een nog niet beantwoorde vraag. Welnu, dat is met de jaren behoorlijk afgenomen, als ik eerlijk ben. Toch komen op het nieuwe album voldoende momenten voorbij waarop de fans van het genre aan hun trekken komen. Chris De Burgh heeft zich laten inspireren tot het schrijven van een uitstekend nieuw album, het beste wat hij de afgelopen jaren heeft geproduceerd. Zelfs mijn dochter moet dat toegeven.
Special Edition 2CD:
CD:
Vinyl: