Bas Peters : gitaar, trompet, midi programmering

Met medewerking van :
Mirjam van Vuuren : achtergrondzang (2,3,6,7,8,11)
Thea Leenders : achtergrondzang(2,3,6,7,8,11)
Chico Dommeck : gitaarsolo ( 3,6,8,10)
The Lidless Room (2016)

Crescent Moon, een nieuwe Nederlandse progband, is qua samenstelling een bijzonderheid. Deze band heeft namelijk twee piepjonge muzikanten in z’n gelederen. De broertjes Tim en Bas Peters zijn van het geboortejaar 2000. Zo jeugdig heb ik het nog niet eerder meegemaakt binnen de prog. Tim is toetsenist en speelt bugel, terwijl Bas bekwaam is op gitaar en trompet. Beiden spelen in de band van vader Frank en diens broer Erik. Frank is verantwoordelijk voor de zang, speelt akoestische gitaar en doet de programmering van de drumcomputer, Erik heeft de basgitaar om z’n nek hangen. We hebben het hier trouwens over een studioband, niet dat dat ter zake doet voor wat betreft deze cd.

Een beetje wel natuurlijk – “The Lidless Room” is het debuut van de band uit het Gelderse dorpje Babberich. Na enige tijd is er een conceptverhaal in elkaar gezet dat gaat over het gebrek aan privacy door onder andere social media, een verhaal dat geïnspireerd is door de parabel “Before The Law” van Franz Kafka. In elf nummers word je meegenomen in het concept en dat is mooi.

Er is weliswaar goed nagedacht over alles dat met het album te maken heeft, vanaf het artwork tot de muziek zelf en vanaf de mix tot aan de mastering. Toch klinkt het geheel absoluut niet bedacht. Ondanks de digitale ritmetikker heeft het geluid een organische, ambachtelijke vibe. Over het algemeen bestaat de muziek dan ook uit akoestische gitaarakkoorden, melancholieke piano, warme zang en kundige basloopjes. Het wordt allemaal lekker op smaak gebracht door stemmige blaaspartijen en goed geplaatste gitaarsolo’s van gastmuzikant Chico Dommeck. Het geheel ligt keurig in de lijn van het meer rustige Pink Floyd en Roger Waters-werk compleet met stemfragmenten en vrouwelijke koortjes.

Met de orgelklanken van opener Acceptatio weet je meteen waar Abraham de mosterd heeft gehaald en hoewel het vlotte G.A.B.O.S met z’n Talking Heads-achtige ritme je nog enigszins op het verkeerde been probeert te zetten, mag je je op het album toch regelmatig te gast wanen in de tuin van Pink Floyd. Als je het nostalgische Black Vinyl Dreams hoort kan het niet anders dan dat Frank en Erik daar net als Steven Wilson van Porcupine Tree de nodige bloempjes hebben geplukt. Het is trouwens verheugend dat de jonge Tim smaakvol bezig is op zijn synthesizer. Een ander fraai nummer is het door Bas geschreven Of Aphids And Ants. Het geeft precies aan wat er aan de hand is met dit album. Crescent Moon weet je te raken zonder flitsend te zijn. Eigenlijk is gastgitarist Dommeck de enige die echt imponeert en het siert de familie Peters dan ook dat ze hebben ingezien dat hun muziek af en toe een kruidnageltje nodig heeft. In totaal levert hij vier bijdragen, waarvan de slide partijen in The Old Riverbed menigeen blij zal maken. Als het album afsluit met het instrumentale Through The Gate is dat een bevestiging van wat je eigenlijk al weet: Crescent Moon speelt met smaak.

Tot slot wil ik nog even wat mopperen. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich storen aan het feit dat dit album een cd is die in een dvd-hoesje zit en een tracklist heeft alsof het een lp betreft. Dat vinden Ying en Yang vast niet leuk. Toch verdient Crescent Moon het dat deze recensie positief afsluit, temeer daar we hier een paar beloftes voor de toekomst bezig horen. Ik zeg ja tegen dit product.