Harold McNair: fluit op Lisa
The Vertigo Years Anthology 1969-1971 (2012)
Trapped In Time: The Lost Tapes (2012)
Asylum (1971)
Cressida (1970)
Cressida - Trapped In Time

Cressida (zomaar een mooi klinkende naam en dan ook niet genoemd naar William Shakespeare’s toneelstuk “Troitus And Cressida”) is een band die met gemak past in het rijtje van bands als Fantasy, Beggar’s Opera, Spring, The Moody Blues en Procol Harum. Groepen uit de (op)bloeiende symfonische rockscene eind jaren zestig en begin jaren zeventig in het Verenigd Koninkrijk met het kenmerkende Hammondorgel geluid. Het verschil met genoemde groepen is dat Cressida – met respect – gecategoriseerd mag worden als eendagsvlieg. In de bestaansperiode van 1968 tot en met 1970 werd één album uitgebracht: “Cressida” uit 1970. Nadat de vader van gitarist John Heyworth als gevolg van een ongeval overleed, verliet hij Cressida. Ondanks dat hij werd vervangen door John Culley, die nog meespeelde op het in 1971 uitgebrachte “Asylum”, was de geest uit de fles. Het betekende de zwanenzang van een groep die noodgedwongen te kort heeft bestaan.

In 2012 zijn beide studioalbums van Cressida opnieuw uitgebracht op het dubbelalbum “The Vertigo Years Anthology 1969-1971”, aangevuld met extra materiaal. Aanzet hiertoe was het reunie optreden van Cressida op 2 december 2011 in Londen. Overigens zonder John Heyworth die begin 2010 overleed. Zijn plaats is ingenomen door Roger Niven, die dus nooit op een officieel album van Cressida heeft gespeeld.

Bij het zoeken in de (persoonlijke) archieven van de bandleden doken nog een heleboel oude en niet eerder uitgebrachte nummers op. Samen met enkele alternatieve versies zijn ze bijeengebracht op het album “Trapped In Time: The Lost Tapes”. De groepsleden hebben zelf een groot aandeel gehad in de samenstelling van beide albums. Het is ook de reden dat de nummers in een andere volgorde staan dan op de originele albums.

The Vertigo Years Anthology 1969-1971

Cd1 van “The Vertigo Years Anthology 1969-1971” staat in het teken van “Cressida”. Twaalf compacte nummers die variëren in speelduur van twee tot vijf minuten. De totale speelduur van drie kwartier gold in die tijd als lang. Deze schijf is aangevuld een (niet zo beste) demoversie van Lights In Mind en een (iets betere) demo van het nooit eerder uitgebrachte Mental State. De laatste staat in de definitieve uitvoering op “Trapped In Time: The Lost Tapes”.

Cd 2 wordt in beslag genomen door het 41 minuten klokkende “Asylum”. Opvallend is dat Cressida in die periode, mede onder invloed van John Culley, overging tot het componeren van langere nummers. Let Them Come When They Will en Munich zijn daarvan het bewijs. En ook dat gaat ze goed af, dankzij lang uitgesponnen instrumentale gedeelten. Daarnaast kent de muziek op dit album invloeden van jazz op het pianonummer Reprived en enkele passages op Munich. Toegevoegd zijn Situation, Depression en Winter Is Coming Again. De laatste twee zijn live-opnames uit een BBC radioprogramma van 15 juni 1970; de enige die van Cressida bestaan.

Trapped In Time: The Lost Tapes

De nummers op dit nieuwe album zijn demoversies van vroeg materiaal van Cressida. To Play Your Little Game, Cressida, Depression en Down Down werden destijds goed genoeg bevonden om in een definitieve versie op lp te verschijnen. De nummers Sad Eyed Fairy en Silent Night zijn nooit eerder uitgebracht. Deze uitgave geeft een mooie inkijk in de psychedelische en symfonische muziek die Cressida in zijn beginperiode maakte. De geluidskwaliteit is, ondanks dat deze flink is opgepoetst, niet geweldig. De historische waarde daarvan vergoedt veel.

Beide albums kennen een smaakvol vormgegeven cd-boekje met de volledige historie van de groep, inclusief fraaie foto’s uit het archief. Voor de ongetwijfeld velen die Cressida niet of alleen van naam hebben gekend, is het hier besproken volledige oeuvre van de band de uitdaging van een verkenning waard. Dat geldt niet voor Michael Åkerfeldt van Opeth, die een groot fan van Cressida is. Kenners en liefhebbers van in de eerste alinea genoemde groepen kunnen en mogen eigenlijk niet om aanschaf van deze kleinoden heen. Het zijn wat mij betreft – samen met de heruitgaven van Ache – dé top producties van Esoteric Recordings in 2012.

Bestel deze cd rechtstreeks bij Discorder.