Add To Favourites  2015
Grinning Souls (2005)
The Best Of Cutting Crew (2003)
Compus Mentus (1992)
The Scattering  (1989)
Broadcast (1986)

Ondanks dat het proggehalte van deze cd nagenoeg nihil is, wil ik toch graag wat woorden aan het schijfje wijden. De muziek van “Add To Favourites”, het nieuwe album van de Britse band Cutting Crew,  komt dusdanig bij me binnen dat ik eigenlijk aan mezelf verplicht ben er iets over te pennen. Oké, ik was fan toen de ambitieuze new-wave band in 1986 een wereldhit scoorde met het nummer I Just Died In Your Arms en hun debuut-cd “Broadcast” heb ik grijs gedraaid. Toch is dat niet de reden dat ik “Add To Favourites” onder de loep wil nemen. Ik hoor namelijk in de vorm van Only For You een erg mooi nummer voorbij komen. Enkele minuten voel ik een Marillion-achtige intensiteit en ik vraag me af of Marillion een vooruitziende blik heeft gehad toen ze in de jaren ’80 Cutting Crew als voorprogramma vroegen? Daarnaast ben ik steeds meer plezier gaan beleven aan het andere materiaal van het album, nummers waar het Hammondorgel lekker rolt, de piano fijn sprankelt, de gitaar uitbundig is en de zang keer op keer als een grandioze beleving ervaren wordt. Nogmaals, prog is het niet, maar toch.

Het is niet zo verwonderlijk dat frontman Nick van Eede ooit een bijdrage heeft geleverd  aan een Marillion-album. Voor hen die gek zijn op feitjes: Map Of “The World van Anoraknophobia” is tekstueel mede van zijn hand. Om het vakmanschap van van Eede zowel als zanger maar zeker ook als componist kun je gewoonweg niet heen. De man is goed. Ik zou hem willen typeren als een terriër met een lange adem, een blik in het verleden maakt duidelijk waarom. “Add To Favourites” kan namelijk gezien worden als een comeback tijdens een comeback. Het in 1985 opgerichte Cutting Crew houdt het in 1993 na drie albums voor gezien om vervolgens in 2006 door van Eede met een geheel nieuwe bezetting nieuw leven te worden ingeblazen. Het album “Grinning Souls” verschijnt en daarna breekt weer een jarenlange stilte aan. Als dan het hier besproken “Add To Favourites” uitkomt is dat pas het vijfde album in dertig jaar. Er heerst dan ook een jonge honden mentaliteit, maar de muziek is wel gemaakt met een goed stel hersens. Cutting Crew komt hier met een mengeling van jazz, blues, klassiek, country, funk, pop en een tikkeltje prog. Het is muziek waar Jackson Browne en Paul Carrack groot mee zijn geworden.

Het album telt tien nummers die in de basis behoorlijk gevarieerd zijn en waarbij het opvalt dat de new wave geheel in de wilgen is gehangen. Cutting Crew klinkt dan weer als Bruce Springsteen, dan weer als Racoon, dan weer als Counting Crows en dan weer als Queen. Naast de bronstige stem van Nick van Eede zijn het arrangementtechnische zaken als gloedvolle koortjes, messcherpe blazersaccenten en het gebruik van de akoestische gitaar die het bindmiddel vormen op dit album. Voor de fijnproever is dat een mekka. Er zijn tal van muzikanten actief op onder andere bugel, accordeon, slidegitaar en mandoline. De bekendste naam in de gigantische line-up is die van John Helliwell. De sierlijke saxofonist van Supertramp brengt mooie versiersels aan in het indrukwekkende Berlin In Winter, een piano getint nummer over de Berlijnse muur. Het doet een beetje denken aan de epische nummers van Billy Joel met dat verschil dat Berlin In Winter niet episch is. Dat is jammer, een wat meer complexe structuur zo hier en daar was niet verkeerd geweest. Ook het door mij zo gewaardeerde Only For You zou daar baat bij hebben gehad.

Toch is het de cd er niet naar fel bekritiseerd te worden. Je kan natuurlijk vallen over de stijl of over de structuur, je kan het ook laten. Ik ga voor dat laatste en neem me voor “Add To Favourites” gewoon tussen m’n favorieten te zetten.