Eric Smits: basgitaar
Robbie van Stiphout: gitaar, zang
Samples of Genetic Wisdom, Captured to Survive (2012)
The Grand Design (2010)
Eternal Dignity (2003)
The World Beyond Earth (ep-2002)

Day Six bestaat in 2012 precies tien jaar en heeft in die tijd slechts twee, maar wel schitterende,  albums afgeleverd. De band die daarvoor als Peanuts door het leven ging, bracht in 2002 zijn eerste, in eigen beheer uitgebrachte ep “The World Beyond Earth” uit. Op basis van het door hun opvallende talent gewonnen studiotijd konden ze in 2003 hun eerst volledige album “Eternal Dignity” opnemen. Een album waarvan Rob van Oosten schrijft ‘een cd die uitsteekt boven de grote stroom van progrock-metal-uitgaven‘. Als zeven jaar later hun tweede album “The Grand Design” uitkomt, geeft Ruard Veltmaat aan dat ‘er wat mij betreft een nieuwe topper in de Nederlandse progscene is geboren‘.

Het onderhavige album is geen nieuw album, maar een verzameling van geluidsfragmenten met de ‘genetische wijsheid’ van vier muzikanten die achttien jaar gezamenlijk muziek hebben gemaakt. Het album bevat namelijk niet alleen nummers van de hiervoor genoemde albums, maar ook nummers van het Peanuts album “Be Careful What Wou Wish For…” en nog nooit eerder uitgebracht materiaal. Het tweede deel van de albumtitel heeft waarschijnlijk te maken met het keerpunt waarop de band momenteel staat. Toetsenist Dolf van Heugten heeft aangegeven de band te verlaten, waardoor dit document ook een vastlegging is van het verleden en Day Six hierna verder kan met een nieuwe toetsenist.

Bij de keuze voor de nummers op dit album is gekozen voor de stevigere en middellange nummers. Day Six is bekend als een progressieve metalband, die daarvoor bij het metalblad Aardschok al eens ‘The Metal Battle Award’ verkreeg. Met name de drie nummers van “The Grand Design” zijn schitterend. Dit album werd door menigeen, waaronder ondergetekende, verkozen tot beste Nederlands album van 2010. Maar ook de overige geselecteerde nummers geven goed aan waar de band voor staat en hopelijk wat we in de toekomst nog van de heren mogen verwachten.

De lengte van de nummers heeft waarschijnlijk ook te maken met de vinyl uitgave waarin dit album verkrijgbaar is. Met deze lengte passen er telkens twee nummers op één lp-kant. Verder valt heel goed op dat de band in de afgelopen tien jaar qua productie sterk verbeterd is. De nummers uit hun beginperiode – of eigenlijk hun Peanuts periode – vallen na de uitstekend geproduceerde nummers van “The Grand Design” op door hun ‘home studio’ productie gehalte. Wellicht hadden deze nummers voor deze heruitgave kunnen worden geremastered.

Al met al is dit een mooi monument geworden voor het 10-jarige bestaan van één van Nederlands beste progrock-metal bands. Voor de liefhebbers van dit genre die de band nog niet kenden zeker een aanrader, voor de trouwe fans leuk voor het niet meer verkrijgbare Peanuts materiaal en nog niet eerder verschenen nummers en natuurlijk voor de audiofreaks onder ons een must omdat het album verschijnt als een High Quality dubbel vinyl album. Laten we hopen dat we op korte termijn nieuw materiaal mogen horen van Day Six.

Mario van Os