Phil Sloane: gitaar
Steve Wright: gitaar, zang
Tony Wright: zang
Far From Home dvd (2009)
Half Way Home (2008)

Naar deze dvd had ik erg uitgekeken, maar helaas was ik er al heel snel op uitgekeken.

Toen ik vernam dat DeeExpus Project al snel na het verschijnen van hun debuutalbum “Half Way Home” met een dvd zouden komen had ik daarbij een dubbel gevoel. Enerzijds was ik enthousiast, want hun debuutalbum haalde mijn top 10 in 2008. Anderzijds was ik sceptisch omdat je met slechts één album in je bagage bijna onmogelijk een volwaardige dvd zou kunnen maken.
Helaas heeft dat laatste het gewonnen, want deze dvd had eenvoudig weg nooit uitgebracht mogen worden.

Natuurlijk heeft Metal Mind Productions een goede naam als het op dvd’s aankomt. Helemaal wanneer je bedenkt dat de dvd wederom in het Wyspanski Theater in Katowice is opgenomen.
Helaas komen de kwaliteiten die de groep op “Half Way Home” etaleerden op deze dvd niet uit de verf. Je moet het doen met slechts 68 minuten waarbij het camerawerk ook nog eens beneden alle peil is. Natuurlijk zijn de projecties van boven af op het podium leuk gevonden, maar het optreden wordt zo onrustig in beeld gebracht dat het na een half uur al te vermoeiend voor mijn ogen was geworden. In Ptee krijg je iedere drie (!) seconden een nieuwe camerapositie voorgeschoteld. De fraaie gitaarsolo wordt in zijn geheel niet in beeld gebracht, een euvel waaraan deze hele dvd lijdt.

Muzikaal heeft de groep veel in huis, dat bewezen ze voor mij met hun studioalbum. Live valt het allemaal flink tegen. Zanger Tony Wright zingt met regelmaat onzuiver en het gitaarspel is rommelig en lijkt te worden afgeraffeld. Het kan natuurlijk ook te wijten zijn aan de meervoudige bezettingswijziging die slechts enkele maanden voor de opnames werden doorgevoerd. Wanneer je te weinig live speelt met een nieuwe toetsenist, gitarist en drummer vraag je om problemen. En dat valt op deze dvd goed te horen. De groep had er beter aan gedaan veel live te spelen, een tweede studioalbum met de nieuwe bezetting te maken en dan eens voorzichtig gaan nadenken over een dvd.

Het erg mooie nummer Pointless Child wordt door de matige zang van Wright behoorlijk om zeep geholpen. Het is gitarist Andy Ditchfield die dankzij solide gitaarspel dit nummer nog enigszins overeind houdt. Red is het enige nieuwe nummer wat we te horen en te zien krijgen. Een sterk nummer wat helaas weer onzuiver wordt gezongen. Had Wright gewoon een slechte avond of kan deze man niet beter? Ook nu wordt één van de zeldzame toetsensolo’s niet in beeld gebracht en krijgen we diverse shots van de zaal te zien. Erg leuk, maar ik ken dit theater al een tijdje. Gedurende de fraaie gitaarsolo van Steve Wright tel ik zomaar 25 wisselingen van camerapositie. Had deze man toch rustig twee minuten in beeld gebracht vraag ik me dan af.

Ik slaak een zucht van verlichting wanneer de 68 minuten voorbij zijn. Verwachtingsvol scip ik door naar de extra’s. Het twintig minuten durende interview met Ditchfield en zanger Wright is leuk om een keer te zien maar meer ook niet. Interessanter is de documentaire The Journey Home. Het geeft een weergave van het opnameproces van “Half Way Home”, het oefenen in de studio met de nieuwe groepsleden en een aardig relaas van de albumpresentatie in een buurtcafé, hoofdzakelijk voor familie en vrienden. Verder wordt in deze documentaire haarfijn in beeld gebracht waarom zanger Wright zo slecht bij stem is. De man rookt, drinkt en haalt zijn eten regelmatig in een Fish & Chips zaak een paar straten verderop. Uiteraard ontbreken de zeer melige grappen van de groepsleden niet.

Het 5.1-geluid van deze dvd is niet meer en minder dan gemiddeld, maar vanwege het rommelige concert een volstrekt overbodige luxe. “Far From Home” is dan ook een zwaar tegenvallende dvd die wat mij betreft nooit opgenomen had mogen worden. Het zal DeeExpus Project vermoedelijk meer slecht doen dan dat het nieuwe fans oplevert.