Martijn Westerholt: toetsen
Sander Zoer: drums
Interlude (2013)
We Are The Others (2012)
April Rain (2009)
Lucidity (2006)

Delain is een Nederlandse symfonische metal band, opgericht in 2002 door Martijn Westerholt, voorheen toetsenist bij Within Temptation. Met Met “Lucidity” zette Delain in 2006 een schitterend debuutalbum neer. PW-collega Sander Kok was lyrisch over deze band:  “Dat de lat door Martijn Westerholt erg hoog is gelegd, lijkt mij op dit moment een understatement van jewelste!”. Vergelijking met andere bekende Nederlandse Gothic of Female Fronted rockbands, zoals After Forever, Autumn, Epica en Within Temptation werden moeiteloos gegeven en ook geëvenaard. Met “April Rain” wist Delain in 2009 het succes van het eerste album op z’n best te evenaren. Ruard Veldmaat constateert in zijn recensie dat ze met dit album mikken op het ‘grote publiek’. Het vorige jaar verschenen “We Are The Others” was voor mij dan ook een stap te ver in de richting van de popmuziek. Fred Nieuwesteeg omschreef het nog voorzichtig als “Het is zonder meer knap wat Delain doet, maar de muziek gaat nu wel heel erg naar het randje van de prog”. Fred onderstreept ook het rechttoe rechtaan gehalte van elk nummer “Doordat de nummers een vergelijkbare opbouw kennen en alle rond de vier minuten klokken, kan ik geen hoogtepunt aanwijzen”. Het grote publiek en zelfs alle radiostations kunnen hier dus wat mee.

Om het ritme van slechts één cd elke drie jaar te doorbreken, verrast Delain ons dit jaar – slechts één jaar na “We Are The Others” – met een nieuwe cd. De productie is overigens niet verhoogd, want de band heeft nog maar twee nieuwe nummers gereed. Om toch een volledige cd te krijgen, voeg je daar wat remasters, covers en livenummers aan toe. Om de fans niet helemaal met lege handen te laten zitten, stop je er dan ook nog een dvd bij en iedereen is weer tevreden.

Het album begint met twee nieuwe nummers, die geheel in lijn liggen met het vorige album “We Are The Others”. De richting naar de popmuziek is zelfs verder doorgetrokken. Vervolgens is het nummer Are You Done With Me opnieuw gemixt en dit nummer wordt tevens als nieuwe single uitgebracht. Vervolgens heeft Delain drie bekende hitsongs gecoverd, ten eerste Talk Talk’s hit Such A Shame. Persoonlijk vind ik het origineel al niet al te best, dus dat kon alleen maar beter. En inderdaad ik hoor Charlotte Wessels toch liever dan Mark Hollis. Verder is het nummer bewerkt tot een eigentijds nummer, dat het wederom de hitlijsten zou kunnen halen. De andere twee covers zijn Cordell van The Cranberries en Smalltown Boy van Bronski Beat. Het eerste deel van de cd wordt dan afgesloten met een ‘new ballad versie’ van We Are The Others. De emotie die – met name door Wessels – in dit nummer wordt gelegd en het grootsere orkestrale geluiden, geeft het nummer een heel ander gevoel dan het origineel.

De tweede helft van de cd beslaat een gedeelte van het concert dat de band op 20 oktober 2012 gaf tijdens het “Metal Female Voices Fest” in Wieze, België. Live is de band weer goed op dreef en zijn ze toch weer even stevig als we van deze band verwachten. Jammer genoeg zijn op de cd alleen de nieuwere nummers meegenomen, dit terwijl de band in Wieze toch een mooie mix van ouder en nieuw werk had neergezet. Anderzijds laat de band hiermee wel horen dat de nummers van “We Are The Others” ook power hebben, iets wat ik op de studio-cd miste. Dit doet mij toch weer plezier.

Zoals hierboven al aangegeven wordt het album vergezeld met een dvd waarop dezelfde live-opnamen zijn vastgelegd van het Metal Female Voices Fest. Daarnaast bevat de dvd een backstage footage en de officiële videoclips van de band.

Voor de liefhebbers van Delain is deze cd/dvd combinatie een welkome toevoeging aan hun repertoire. Deze keer hebben ze niet drie jaar hoeven te wachten op nieuw materiaal. Anderzijds is het natuurlijk maar een tijdelijke opvuller – een interlude. Maar omdat de band nog geen live-cd heeft, is deze cd – met name door de livenummers – toch niet overbodig.

Mario van Os