Marco “Hyblos”Castiglione: toetsen
Thomas D'Alba: drums
Federico Salerno: gitaar, piano en zang
Myriam Stallone: basgitaar en achtergrondzang
Between Life And Dreams (2009)

Over het algemeen ben ik niet vies van progressieve metal, begeleid door een sopraanzangeres. Maar om het even populair te uit te spreken, don’t push it.

Tjonge jonge, het valt soms niet mee om recensent te zijn. Zo nu en dan krijg je een promo die je snel in een lade wil gooien om er nooit meer naar te kijken, laat staan te luisteren. Zoals ik zojuist al schreef, ik ben niet vies van female fronted metal. Vaak gaan die bands vergezeld door een sopraan en wat mij betreft is daar niets mis mee, zolang de kwaliteit van de muzikanten en de zangeres maar van een acceptabel niveau zijn.

Daarom gelijk de knuppel maar even in het hoenderhok gooien. De eerste nummers op dit album zijn catastrofaal. Muzikaal zit het allemaal redelijk goed in elkaar, maar door het verschrikkelijk hoge stemgeluid van de 22-jarige zangeres Beatrice Palumbo kan ik niet echt genieten van dit werkstuk. Naast de hoge stem heeft ze ook de neiging om op een operetteachtige manier te zingen, hetgeen de consistentie met de muziek niet ten goede komt. Je zou kunnen denken dat die theatrale aanpak goed kan uitvallen, maar de met drama gevulde hoge stem gaat door merg en been. Omdat daarnaast ook de productie niet feilloos is afgestemd op de rest van de muziek, is deze cd haast niet luisterbaar.

Opmerkelijk is het wel. Deze jonge lieden hebben gedeeltelijk een opleiding op het conservatorium genoten en toch kan het dan nog zo fout gaan op vocaal gebied. De band is opgericht door de al eerder genoemde Palumbo, gitarist Federico Salerno en bassiste Miriam Stallone. Fundament van deze Italiaanse band is om progressieve metal gecombineerd met symfonische rock en operazang te brengen. Gezien de tweede helft van het album slagen ze overigens wel in het brengen van progressieve rock/metal, laat daar geen onduidelijkheid over bestaan. De muziek kent vooral in de tweede helft goede composities. Zo zijn de nummers Karma pt 0 t’m Karma pt2-1949 echt wel overgoten met een progressief karakter en staan de riffs mij ook enigszins aan. Gelukkig kan Palumbo haar stem hier wel aanpassen aan de muziek en zorgt ze voor een mooi geheel. Vergelijkingen met bands als Nightwish liggen voor de hand, maar ook een band als Dream Theater kan je vinden in de muziek. Wat minder duidelijk maar toch herkenbaar wanneer de zangeres haar geluid aanpast aan de muziek, is een band als Evanesence.

Op een paar uitzonderingen na is dit geen must have voor de reguliere progliefhebber. Naast het feit dat je al een liefhebber moet zijn van metal met sopraanzang, is dit nog eens een overtreffende trap van het genre door het geluid van de zangeres. Er zijn songs op het album te vinden die meer sympathie kunnen opwekken, ik noem een nummer als Fading From Here, waar de zang een prima vergelijking met die van Kate Bush kan maken, maar die momenten zijn schaars. Al met al is dit een leuke poging en de band verdient respect omdat men volledig verantwoordelijk is voor de productie, maar dit is geen prijspakker.