Bad Devil

Toegiften:
Color Your World
The Greys
Deep Peace
Bend It Like Bender!

In 1986 bracht Frank Zappa een livealbum uit met een vraag als titel: “Does Humor Belong in Music?” Het werk van de Canadese Devin Townsend – die in 1993 ontdekt werd door Zappa’s ontdekking Steve Vai – is een goed antwoord op deze vraag. Townsend is een man die veel te melden heeft. Niet alleen heeft hij reeds een flink aantal albums op zijn naam staan en heeft hij in slechts twee jaar tijd onder het banier van het Devin Townsend Project (DTP) een groots opgezet muzikaal vierluik gecreëerd waarop hij zich tussen allerlei muzikale extremen begeeft, maar hij is ook verzot op rare humor. Dit werd eens te meer duidelijk tijdens het concert dat hij met een aantal gastmuzikanten van DTP op 29 maart gaf in de 013 in Tilburg, waar Townsend de nummers aaneenpraatte als een volleerde cabaretier met voorliefde voor absurdistische onderbroekenlol.

De humoristische inkadering van de muziek strookte echter volledig met de verwachtingen van het publiek: Townsend staat immers bekend om zijn merkwaardige mix van uitstekende – of zelfs briljante – progmetal, filosofie, en over-the-top en niet zelden platvloerse humor. Zo is de gestoorde, op aardse koffie beluste alien van het conceptalbum “Ziltoid the Omniscient” (2007) inmiddels welhaast legendarisch en is de clip van het nummer Vampira van “Synchestra” een voorbeeldige parodie van allerlei comic- en horrorclichés te noemen. In tegenstelling tot veel andere (prog)acts die humor en muziek proberen te combineren, echter, weet Townsend altijd de balans te bewaren tussen muziek en flauwekul door ook zichzelf niet te serieus te nemen, zodat de humor daadwerkelijk kan bijdragen aan de muzikale ervaring.

Op het podium kwam deze combinatie ook bijzonder goed uit de verf: het concert werd voorafgegaan door een schitterende mix van nummers van vermaarde progacts als Vengaboys, Aqua en Abba, die amusant becommentarieerd werden door Ziltoid, wat de sfeer er al goed inbracht bij het publiek. Na de aankondiging dat het concert in “boob-o-phonic sound” gespeeld zou worden volgde een sterk optreden met een goeddeels op “Addicted” en “Ziltoid the Omniscient” gerichte setlist. Omdat Townsend bij zijn optredens in Tilburg en Zoetermeer bijgestaan werd door Anneke van Giersbergen, die een grote rol speelt op “Addicted”, werden meerdere recente nummers met vrouwelijke zang ten gehore gebracht. De band speelde echter ook een aantal oudere nummers van Townsend, waaronder fraaie versies van Earth Day en Deep Peace van “Terria”, en een zeer swingende uitvoering van Bad Devil van “Infinity”, die ingeleid werd met een korte Charlestondansles van de maestro.

Hoewel Townsend vanwege een verkoudheid – en vijf interviews eerder die dag – in het begin niet optimaal bij stem was, werd dit gaandeweg het optreden beter, en was zijn gitaarspel indrukwekkend. Anneke van Giersbergen was, zoals gebruikelijk, uitstekend bij stem, en de andere muzikanten die Townsend bijstaan gedurende deze tour zijn heuse metalbeesten, met name drummer Ryan van Poederooyen, wiens spel strak, hard en spannend is. Bij de laatste toegift, Bend It Like Bender!, kreeg de band overigens nog steun van tientallen mensen uit het publiek, die door Townsend op het podium werden ontboden om mee te doen.

Al met al was deze toegift typerend voor de avond: hoewel Townsends muziek uitstekend is en de band prima presteerde, ging het er bovenal om dat er een waar feestje van werd gemaakt. Hierin slaagden Townsend en consorten met lof. De avond beloofde in ieder geval veel goeds voor de liveversies van de DTP-tetralogie, die vanaf november opgenomen zullen worden. Devin Townsend is in ieder geval een bevredigend antwoord op de door Zappa geformuleerde vraag. Als het maar goed gebeurt, namelijk, heeft humor zonder meer een plaats in muziek.

Christopher Cusack