Patrick Mulcahy: basgitaar
Jonathan Schang: drums
Jim Tashjian: gitaar
John Wetton: zang op 'The Perfect Young Man'
Trouble With Machines (2012)
Hybrid Child (2010)

Dat ook American Idols deelnemers goed terecht kunnen komen bewijst District 97 zangeres en prominent lid Leslie Hunt. Hoewel de band (nog zonder Leslie) in 2006 met instrumentale aspiraties startte en zich met gemak had kunnen verslikken in het kielzog van bands als Liquid Tension Experiment, werd men al rap bevangen door bezinning. Om als jeugdige liefhebbers van ruim gerijpte muziek te ontkomen aan het circuit der grijze mannen, was de behoefte aan een sprankelend en zowel vocaal als fysiek dynamisch boegbeeld urgent. Leslie Hunt bleek de ultieme belichaming van dit opportuun verlangen en met de terechte bekroning van het debuut “Hybrid Child” was de opmars van District 97 niet langer te stuiten.

In kalenderjaren gezien twee jaar later zoekt een doorgaans taaie tweede worp, hier genaamd “Trouble With Machines”, zijn weg naar het grote publiek. En dat District 97 uiteindelijk (veel) meer blijkt te zijn dan de zoveelste voetnoot in de geschiedenis van de progressive rock bewijst men met dit album op overtuigende wijze. Dit prettig overzichtelijke werkstuk bevat zeven zeer enthousiaste, uit energieke en rijkelijk gevulde thema’s opgebouwde composities die worden geserveerd met een dikke laag harmonieuze vocalen. De verhalende zang van Leslie Hunt lonkt op de cd net zo verleidelijk als Leslie oogt op de bühne en ontsluit boven alles de lyrische inborst van District 97.

De wijze waarop District 97 complexe en vaak zeer dwingende partijen tot een speels geheel weet te versmelten, is niet minder dan bewonderenswaardig. Gitarist Jim Tashjian is met zijn gevarieerde en soepele spel voor mij wel de uitblinker, maar het is drummer Jonathan Schang die trefzeker dankbare bruggen tussen de uiteenlopende thema’s slaat. De band als geheel maakt sowieso een zeer bevlogen indruk, beheerst obligate klassiekers tot in de puntjes, klinkt soms springerig als Ska, maar laat zijn luisteraars geen seconde dwalen. Zeker is dat “Trouble With Machines” overwegend, zo niet louter lovende reacties ontlokt en tot de hoogtepunten van 2012 gerekend moet worden. De toekomst voor District 97 straalt danig en een zonnebril is derhalve dringend gewenst.

Govert Krul