Dit was Veronica, geschiedenis van een piraat

Uitgever: Thomas Rap
ISBN: 9789060056226
Pagina's: 366
Auteur: Auke Kok

Wat een heerlijk boek! Oké, je moet wel een beetje van een zekere leeftijd zijn maar dan is het ook gegarandeerd genieten geblazen.

De succesvolle auteur Auke Kok (Johan Cruijff, de biografie / Holleeder, de jonge jaren) heeft een smakelijk en bovenal vermakelijk boek geschreven over de relatief korte historie van Nederlandse meest bekende en vooral geliefde piratenzender, Radio Veronica. Het is een feest van herkenning, vooral voor diegenen die een 4 of een 5 in het geboortejaar hebben, in de tientallen wel te verstaan. Alleen al de namen van dj’s als Lex (Top 40) Harding, (1,2,3, 4 etc.) Tineke de Nooij, Chiel Montagne (de man zonder franje), (Cowboy) Gerard de Vries, Jan ‘Candlelight’ van Veen staan hiervoor garant. Of mannen als Rob Out, Tom Collins, Tom (Klaas Vaak) Mulder, Will Luikinga. En wat te denken van nieuwslezers als Harmen Siezen. Bij de vermelding van de commercials en de uit de VS overgewaaide jingles kan ik een glimlach niet onderdrukken. Kok gaat op de van hem bekende soepele en humoristische wijze door de geschiedenis heen, van de oprichting in 1960 tot het droevige en onvermijdelijke einde op 31 augustus 1974.

Ik heb zelf nog meegelopen in die beroemde/beruchte demonstratie in april 1973. In de regen vanaf het Binnenhof in Den Haag naar het Malieveld waar een aantal Nederlandse bands belangeloos zou optreden. Ik heb hoofd-act Golden Earring nooit meer gezien, het programma liep hopeloos uit, alleen de Dizzy Man’s Band heb ik nog zien spelen. Daarna was ik te moe om ‘pap’ te zeggen en heb ik de terugtocht naar de ouderlijke woning weer ondernomen. Maar ik was er toch maar mooi bij geweest, dat kon niemand mij meer afnemen. Het was ook een zekere vorm van ‘rite of passage’, zo zou ik het kunnen omschrijven.

Het boek verhaalt uitgebreid over de oprichters, de vrijgevochten ondernemers/broers Verweij, maar ook over de belangrijke spil bij de start, de nog jonge student Willem van Kooten, alias Joost den Draaijer, tot en met de laatste periode met de kleurrijke Rob Out aan het roer. Maar ook het ontstaan van de Top 40, de opkomst van ster-dj Lex Harding en de onbeholpen bomaanval op concurrent Radio Noordzee. De ‘platenrijders’ waren zeer invloedrijk in die dagen, bepalend zelfs voor het aanzien van de muziek en de cultuur, en voor mijn persoonlijke reis naar volwassenheid. 400 pagina’s pure romantiek en vooral nostalgie. Extra aandacht voor de interessante toegift: het laatste hoofdstuk noemt alle betrokkenen en wat er van hen geworden is. Absolute aanrader.