Een cover- cd is nou niet echt iets om enthousiast van te worden, maar wacht even… de eerste track van het hier te bespreken “Undercover”- album is zo weergaloos dat je prompt zou gaan geloven in deze gemakzuchtige muziekvorm. De formatie From.UZ slaagt cum laude met hun vrije interpretatie van King Crimson`s Starless And Bible Black. Er moet gejuich hebben geklonken op de redactie van 10T records toen From.Uz zijn bijdrage vanuit Oezbekistan had ingestuurd. Starless And Bible Black klinkt namelijk exact zoals de initiatiefnemers van dit album het voor ogen moeten hebben gehad. De bij het label aangesloten bands was namelijk gevraagd een niet al te nauwkeurig nagespeelde versie van een nummer te maken dat belangrijk is geweest in de ontwikkeling van de band en z`n muzikanten.
De heren van From.UZ kennen de kunst van het knutselen. Hun negen minuten zitten dan ook vol tempo- en sfeerwisselingen die allen boeien. De zwierige opening is gehuld in accordeonklanken die éprachtig ontploffen in statige melotronpartijen en terwijl het nummer z`n herkenbaarheid prijs geeft volgt een razende jazzrocksolo op gitaar. Ook het obstinate fragment uit Red zit fraai ingemetseld in het nummer maar het meeste kippenvel komt toch van de welbekende gitaarmelodie zo aan het eind van Starless. Eigenlijk duurt dit lyrische stuk een beetje te kort, maar ja het nummer geeft hoe dan ook een indruk wekkende start aan dit album.
Wat volgt is ook niet onaardig. Voor de Amerikaanse band The Vital Might is het hedendaagse A Perfect Cirkel van grote invloed. Dat is te horen in hun versie van Sleeping Beauty en alhoewel deze bijdrage niet kan tippen aan die van From.Uz passen de twee nummers goed na elkaar.
Inherent aan het idee achter deze plaat is het retro- gehalte van het materiaal. Uiteraad focust deze prog plaat sterk op de jaren 70, maar ook de jaren 80 zijn met vier tracks ruim aanwezig. Een bepaalde oubolligheid kan de plaat dan ook niet ontzegd worden. De bekendere groepen hebben daar trouwens geen problemen mee. De bijdragen van Little Atlas en Frogg Café zijn dan ook wijselijk op het eerste gedeelte van de cd gezet. Little Atlas voorziet het hippieachtige Led Zepplin nummer Battle Of Evermore van een drumritme en een lekkere synthesizersolo.Hierdoor klinkt het nummer gelukkig een stuk eigentijdser. Frogg Café brengt op basis van hun grote ervaring een flitsende vertolking van The Dance Of Maya een jazzrock- compositie van het Mahavishnu Orchestra. Vooral de trompet solo in deze uitvoering moet gehoord worden. Tussendoor is er ook nog een fraaie bijdrage van Man On Fire te horen. Zij brengen een nummer van Japan, waar in het priemende basspel zeer erg opvalt.
Hierna is het eigenlijk al gedaan met het “Undercover”-album. Bolt met Das Model van Kraftwerk en Fluttr Effect met The Chauffeur van Duran Duran zijn hooguit opmerkelijk. Ze geven het album een flinke zwieper richting amateurisme hetgeen nog eens versterkt wordt door een uitermate saai gebracht liedje van Genesis . Als Everything In Seven hiermee denkt te improneren hebben ze het mis. Ook de spacerockklanken van Elf Project in Set The Controls For The Heart Of The Sun komen niet erg overtuigend over en als dit album dan al oubolligheid wordt verweten doet deze bijdrage zeer zeker een duit in het zakje. Goed bedoeld is het echter wel. The Rebel Wheel komt met een redelijke versie van Cross-Eyed Mary en voert daarmee het regiment zwakke broeders aan. Ook hier geldt dat het aardig is om de vele instrumentale fratsen aan te horen maar dat de genietbaarheid achterwege is gebleven.
Als Steve Katsikas met zijn fraaie stem het album afsluit met het Kevin Gilbert- liedje The Best Laid Plans is het wel duidelijk dat slechts een handjevol nummers op “Undercover” de moeite waard zijn. 10Trecords staat voor tien tornado`s maar de luisteraar zullen ze met deze “Undercover”- cd beslist niet omver blazen.
Dick van der Heijde