Everything in Seven - Man on the Corner 3:33
Elf Project - Set the Controls for the Heart of the Sun 5:11
The Rebel Wheel - Cross-Eyed Mary 8:14
Steve Katsikas - The Best Laid Plans 5:37
Diverse artiesten (raadpleeg desgewenst de bandsite)
Undercover (2009)

Een cover- cd is nou niet echt  iets om enthousiast van te worden, maar wacht even… de eerste track van het hier te bespreken “Undercover”- album is zo weergaloos dat je prompt zou  gaan geloven in deze gemakzuchtige muziekvorm. De formatie  From.UZ  slaagt cum laude met hun vrije interpretatie van King Crimson`s  Starless And Bible Black. Er moet gejuich hebben geklonken op de redactie van 10T records  toen From.Uz  zijn bijdrage vanuit Oezbekistan had ingestuurd.  Starless And Bible Black klinkt  namelijk exact zoals de initiatiefnemers van dit album het voor ogen  moeten hebben gehad. De bij het label aangesloten bands  was namelijk gevraagd een niet al te nauwkeurig nagespeelde versie van een nummer te maken dat belangrijk is geweest in de ontwikkeling van de band en z`n muzikanten.

De heren van From.UZ kennen de kunst van het knutselen.  Hun negen minuten zitten dan ook vol tempo- en sfeerwisselingen die allen boeien. De zwierige opening is gehuld in accordeonklanken die éprachtig ontploffen in statige melotronpartijen en terwijl het nummer z`n herkenbaarheid prijs geeft volgt een razende jazzrocksolo op gitaar. Ook het obstinate fragment uit Red zit fraai ingemetseld in het  nummer maar  het meeste kippenvel komt toch van de welbekende gitaarmelodie zo aan het eind van Starless.  Eigenlijk duurt dit lyrische stuk een beetje te kort, maar ja het  nummer geeft hoe dan ook  een  indruk wekkende start aan dit album.

Wat  volgt is ook niet onaardig. Voor de Amerikaanse band  The Vital Might is het  hedendaagse A Perfect  Cirkel van grote invloed. Dat is te horen in hun versie van Sleeping  Beauty  en alhoewel deze bijdrage niet  kan tippen aan die van From.Uz passen de twee nummers  goed na elkaar.

Inherent  aan het  idee achter deze plaat is het retro- gehalte van het  materiaal. Uiteraad focust deze prog plaat sterk op de jaren 70, maar ook de jaren 80 zijn met vier tracks ruim aanwezig. Een bepaalde oubolligheid kan de plaat dan ook niet ontzegd worden. De bekendere  groepen hebben daar trouwens geen problemen mee. De bijdragen van Little Atlas en Frogg Café  zijn dan  ook wijselijk  op het eerste gedeelte  van de cd gezet. Little Atlas voorziet het hippieachtige Led Zepplin nummer Battle Of Evermore van een drumritme en een lekkere synthesizersolo.Hierdoor klinkt het  nummer gelukkig een stuk eigentijdser. Frogg Café  brengt op basis van hun grote ervaring een flitsende vertolking van The Dance Of Maya een jazzrock- compositie van het Mahavishnu Orchestra. Vooral de trompet solo in deze uitvoering moet gehoord worden. Tussendoor is er ook nog een fraaie bijdrage van Man On Fire te horen.  Zij brengen een nummer van Japan, waar in het priemende basspel zeer erg opvalt.

Hierna is het eigenlijk al gedaan met het  “Undercover”-album.  Bolt met  Das Model van Kraftwerk en  Fluttr Effect met The Chauffeur van Duran Duran zijn hooguit opmerkelijk.  Ze geven het album een flinke zwieper richting amateurisme hetgeen nog eens versterkt wordt  door een uitermate saai gebracht liedje van Genesis . Als  Everything In Seven hiermee denkt  te improneren hebben ze het mis. Ook de spacerockklanken van Elf Project  in Set The Controls For The Heart Of The Sun komen niet  erg  overtuigend over en als dit album dan al oubolligheid wordt  verweten doet deze bijdrage zeer zeker een duit in het zakje.  Goed bedoeld  is het echter wel.  The Rebel Wheel komt met een redelijke versie van Cross-Eyed Mary en voert  daarmee het regiment  zwakke broeders  aan.  Ook hier geldt dat het  aardig is om de vele instrumentale fratsen aan te horen maar dat de genietbaarheid achterwege is gebleven.

Als Steve Katsikas met zijn fraaie stem het album afsluit met het Kevin Gilbert- liedje The Best Laid Plans is het wel duidelijk dat slechts een handjevol nummers op “Undercover” de moeite waard zijn. 10Trecords  staat  voor tien tornado`s maar de luisteraar zullen  ze met deze “Undercover”- cd  beslist niet omver blazen.