Falling Into Infinity (1997)
A Change Of Seasons (1995)
Awake (1994)
Live At The Marquee (1993)
Images And Words (1992)
When Dream And Day Unite (1989)

Oké, Dvd nummer 5 van Dream Theater is uit. Weer een live-dvd zul je misschien zeggen? En het antwoord luidt: inderdaad! Maar wel een product dat een nieuwe aanslag op de portemonnee ruim rechtvaardigt. Al was het alleen al om de eenvoudige reden dat het hier een ruim verslag betreft van de twaalf maanden durende tour volgend op het meesterwerk Systematic Chaos. En wie wil deze topplaat nu niet live gespeeld zien?

De band heeft gedurende deze tour 115 shows gespeeld in 35 landen, waaronder ons aller Ahoy, opgenomen op 9 oktober 2007. Deze show is met drie songs vertegenwoordigd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er bezoekers van dit optreden te vinden zijn die deze dvd niet gaan aanschaffen aangezien het wat mij betreft één van de beste performances van DT ooit was. Voor Prog-lieden onder u die wat waren doorgegeten op DT en dit concert hebben overgeslagen biedt dit verslag een mooie gelegenheid deze misser een beetje goed te maken.

Beeld- en geluidskwaliteit zijn redelijk tot goed te noemen. Maar wel enorm ‘live’ en met weinig oppoetswerk achteraf. Ik kan dat wel waarderen en het geeft je hierdoor een echt en eerlijk product. De beeldkwaliteit doet een beetje jaren ’70 aan, heeft zo nu en dan een lichte ‘korrel’ en is niet altijd even scherp. Mijn complimenten gaan uit naar het camerawerk wat van grote klasse is. Je krijgt heerlijk de tijd alle virtuositeit van de bandleden van dichtbij te aanschouwen en van ADHD opnamen is gelukkig geen sprake. Het blijft een genot alle verrichtingen van John Petrucci op een snaar nauwkeurig tot je te nemen. En al even boeiend is het de soepele vingers van John Myung over een immens grote 6-snarige bas te zien glijden die voor normale mensen nauwelijks vast te houden moet zijn. Laat staan dat je de 6e snaar op het juiste moment te pakken krijgt. Het kost hem overigens erg weinig moeite en op een foutje kan ik ‘m niet betrappen. Het geluid op deze dvd is trouwens zowel in stereo als 5.1 surround te beluisteren.

Bijzonder blijft altijd de bijdrage van de niet geheel onomstreden LaBrie. Hij huppelt het podium op als zijn aanwezigheid gewenst is en er weer vanaf als zijn zangpartij voorbij is. Hij klinkt op deze dvd een beetje alsof hij met een knijper op de neus door een megafoon zingt. Af en toe test hij zijn publiek door zwaar boven de muziek uit te galmen. Ik moet bekennen op die momenten de neiging mijn oren te beschermen niet altijd kan weerstaan. Aan de andere kant hoort hij bij DT als mayonaise bij patat en kan ik me de band niet zonder hem voorstellen.

Qua songkeuze kom je niets tekort. Natuurlijk is er ruim aandacht voor “Systematic Chaos” en als de zware riff van Constant Motion uit je speakers knalt kan je echt niet stil blijven zitten. Jordan Rudess gaat hier lekker los en levert in 5.1 surround-weergave fraaie effecten. Dit is wat een live-dvd moet doen natuurlijk, echt super. Verder kan je niet om één van de allerbeste DT songs Lines In The Sand heen en doet Scarred van het album “Awake” het nog steeds meer dan goed.

De schitterende uitvoering van The Ministry Of Lost Souls (goede titel voor een volgende Harry Potter) met fenomenaal gitaarwerk van Petrucci mag werkelijk niemand missen. In het fraaie Orpheum Theater te Vancouver is dit een heel bijzondere opname. Leuk is de bijdrage van Mikael Åkerfeldt op een gedeeltelijke uitvoering van Repetance in New York City. Grappig is de wezenloze uitdrukking op het gezicht van Petrucci als hem wordt gevraagd wat hij professioneel gezien zou doen als hij zijn boterham niet met gitaarspelen kon beleggen: “I really don’t know”. Kippenvel krijg je bij een kort stukje van Marillion’s Sugar Mice aan het einde van het wonderschone Surrounded.

Als ik tenslotte nog meld dat de dvd druipt van de humor en enthousiaste mini-interviews lijkt mij dat iedere liefhebber genoeg weet en de reguliere dan wel limited edition versie (inclusief 3 cd’s) van dit werkje tot zich gaat nemen. En mocht je krap bij kas zitten, duik dan vast een groot uitgevallen Sinterklaasschoentje op of zoek met kerst goed onder je kunstboompje.

Govert Krul