Joey Klerkx: gitaar, zang
Kenneth Martens: drums
Vincent Reuling: toetsen
Norbert Veenbrink: gitaar
Tom de Wit: zang, gitaar, toetsen

Met medewerking van een koor bestaande uit:
Radina Dimcheva, Cailyn Erlandsson, Kelly Thans, Douglas Skene, Ron Brouwer, Laura ten Hoedt, Silke van den Broeck, Tasmara van Loon, Iris de Boer, Isolde de Ridder, Marcel Paardekooper, Rikke Linssen, Maaike Rijk, Rich Huybens, Elkie Both, Iris van 't Veer, Charlotte Bax & Frank Langeveld
First Re-Draft (2019)

Als TDW:
The Antithetic Affiliation (2017)
Aphrodisia (Ep-2016)
Anthem (Ep-2016)
Music To Stand Around And Feel Awkward To (2014)
First Re-Draft (2011)
Scrapbook (2011)
The Haunts (2008)
Up Close And Personal (2006)
Promotorium (Ep-2005)
First Draft (2004)

Om te beginnen even een vraagje: Iemand ooit gehoord van TDW? Dat dacht ik al; niet zo heel veel mensen. En dit terwijl Tom de Wit – meesterbrein achter deze drie letters – toch al meer dan vijftien jaar muzikaal aan de weg timmert. In 2004 bracht TDW zijn eerste album “First Draft” uit en hij heeft ondertussen een redelijk uitgebreide discografie. De Wit – die live al sinds ProgPower Europe 2016 met de band Dreamwalkers Inc. optreedt – heeft daarom de bandnaam verandert in Dreamwalkers Inc.

Het eerste officiële wapenfeit van deze band is een remake van het allereerste album van TDW resulterend in “The First Re-Draft”. De Wit heeft al een keer eerder dit album nieuw leven ingeblazen onder dezelfde titel (zie onze review hier), maar deze keer is de ‘nieuwe’ band opnieuw de studio ingedoken om de nummers wederom op te nemen. Dit heeft geresulteerd in een eigentijds album, met voor de kenners bekende nummers. Ook aan het artwork – door Maarten Gunsing – is aandacht besteed, alhoewel ik dat nog niet heb gezien. Maar volgens de pers-info verschijnt het album als een digibook met een 24 pagina’s cd-boekje met daarin een leuke verrassing voor zowel oude als nieuwe fans. Nog een reden meer om het album (opnieuw) aan te schaffen.

Laten we eens beginnen met de negatieve punten uit de hierboven genoemde review van de vorige re-draft. Het eerste wat direct opvalt zijn de live-drums. De drumcomputer is verkocht en iemand van vlees en bloed is achter de drumkit gaan zitten. Kenneth Martens zorgt voor een heerlijk drumgeluid dat toch lekkerder klinkt als de klanken uit een elektronisch doosje. Luister maar naar een nummer als Innerburn, dit klinkt toch opzwepender en krachtiger met het snelle bombastische drumgeluid.

En dan de zang. Ten eerste heeft Tom de Wit veel bijgeleerd in de afgelopen jaren – wellicht zangles genomen? En ten tweede, hij doet het niet meer helemaal alleen. Niet alleen zorgt Lennert Kemper voor een goede tweede stem, maar op dit album is een volledig 18-koppig koor ingeschakeld om de afwisselende zang voor zijn rekening te nemen. De wisselwerking tussen de tweestemmige hoofdzang en het koor is dan ook een goede verandering.

En de overige aspecten van dit album zijn ook goed. Mocht een aantal lezers het vorige album, “The Antithetic Affiliation”, te hard en te heavy vinden, dit album heeft een flink aantal symfonische en progressieve kenmerken. Twee toetsenisten die uitgebreid hun ding mogen doen, het gebruik van een orgel in verschillende nummers – het Jon Lord rifje in Dreamwalk is nog steeds aanwezig – en de enorme gelaagdheid in de muziek is hier mede debet aan. Maar ook het gitaarspel – met maar liefst vier gitaristen – is nog steeds dik in orde.

Tom de Wit heeft met het opnieuw opnemen van zijn debuutalbum in de roos geschoten. Door met de gehele band Dreamwalkers Inc. dit album opnieuw op te nemen is het ook een bandalbum geworden waar alle deelnemers trots op kunnen zijn. Wij roepen het allang, maar deze heruitgave en de naamswijziging naar een beter vindbare bandnaam, met tevens meer erkenning voor alle bandleden, moet toch gaan leiden tot meer bekendheid en waardering voor deze Nederlandse band.

Mario van Os