Claire Wadsworth: zang, piano
Echotest:
From Two Balconies (2017)
Le Fil Rouge (2015)

Julie Slick + Marco Machera:
Fourth Dementia (2014)

Julie Slick is een opvallende verschijning. Nu is een bassiste in de progscene sowieso al een zeldzaamheid, maar als je dan ook nog eens een imponerende haardos hebt, felgekleurde leggings draagt op het podium en een enorme podiumuitstraling hebt, dan zorg je in elk geval dat je je onderscheidt ten opzichte van alle grijze basmuizen. Als je dan ook nog eens waanzinnig goed kunt spelen, dan is het geen wonder dat je gevraagd wordt om in het powertrio van Adrian Belew te spelen – en als uitvloeisel daarvan de wereld rond te kunnen gaan met het Crimson ProjeKct.

In 2014 heeft Slick al meerdere soloalbums gemaakt als ze de Italiaanse bassist Marco Machera ontmoet tijdens een tour van het ProjecKt. Ze besluiten samen een album op te nemen onder hun beider namen en een jaar laten verschijnt een opvolger, “Le Fil Rouge”, ditmaal onder de bandnaam Echotest. Beide albums worden – uiteraard – gedomineerd door de basgitaren van Slick en Machera, aangevuld met drumwerk en hier en daar een gitaar of viool. Behoudens een enkel nummer zijn de albums dan nog volledig instrumentaal.

Groot was dan ook mijn verbazing toen ik de nieuwste plaat, “From Two Balconies” voor het eerst hoorde. Tijdens het hardlopen sprong mijn muziekspeler naar Supercell en ik was vervolgens minutenlang bezig te bedenken welk Radiohead-nummer dit was. Geen enkele dus, Marco Machera blijkt een stem te hebben die een flink eind in de richting komt van die van Thom Yorke.
Toch zette het begin me daarmee wel op het verkeerde been. “From Two Balconies” is namelijk weliswaar een veel meer vocale plaat geworden dan de voorgangers, maar de Thom Yorke-invloeden komen eigenlijk maar op enkele tracks terug. Veel meer dan de eerdere albums hebben alle nummers namelijk een eigen profiel, een eigen identiteit, wat heeft geleid tot een gevarieerd geheel.

Uiteraard is er nog steeds een prominente rol weggelegd voor de basgitaren en drums, die ditmaal voor de rekening komen van het nieuwe bandlid Alessandro Inolti, daarin op een tweetal nummers bijgestaan door Pat Mastelotto, collega van Slick bij het Crimson ProjeKct. Confirmation Bias en Beats In The Brain liggen nog redelijk in de lijn van de vorige platen, waarbij het drumspel op het tweede nummer echt een compliment verdient. Hetzelfde geldt voor de afsluiter Reflect/Reflex, dat flinke King Crimson-invloeden heeft. Op Pity, gezongen door Claire Wadsworth en met een flinke bijdrage van een piano, is de prominente invloed van de basgitaren juist afwezig. Het nummer is daarmee zowel een (fraai) rustpunt als een vreemde eend in de bijt. En dat is het tweede verschil met de voorgangers: niet alleen hebben de nummers meer eigen identiteit, maar het zijn ook meer afgeronde werken, nummers met een kop en een staart, zo je wilt.

Julie Slick en Marco Machera lijken met “From Two Balconies” afscheid te hebben genomen van het uniformere geluid van de voorgangers en de toekomst zal moeten uitwijzen of ze verdergaan met een breed palet aan stijlen of dat ze ervoor kiezen verder te gaan in de wat toegankelijker klinkende vocale nummers – die overigens ook voor de liefhebbers van complexe muziek nog steeds meer dan genoeg te bieden hebben, laat dat duidelijk zijn. Wat de keuze ook moge worden, mij doen ze er in elk geval een plezier mee!

Wouter Brunner