Edo Spanninga: Toetsen (3, 4, 5, 6)
Eddie Mulder: Gitaar, Bas

Waves (2018)
In a Lifetime (2017)
Horizons (2016)
Dreamcatcher (2015)

De Nederlandse Gitarist Eddie Mulder komt met zijn 4e album: Waves. Deze release komt relatief snel binnen 1 jaar na “In a Lifetime”. Nadere bestudering leert echter, dat het hier gaat over een selectie van zijn vorige 3 albums “Dreamcatcher”, “Horizons en “In a Lifetime”. Dit levert een mooie staalkaart op van Mulders’ kunnen voor mensen als ondergetekende, voor wie dit een eerste kennismaking is. Ook staat er nog 1 nieuwe track op: Joint Venture. Verder is er nog een Bonus CD bijgevoegd: Live from Torun, waaronder ook een nieuwe track Tales from Torun. Het concert op de bonus CD is sober en unplugged. Nu zal een instrumentaal akoestisch concert niet iedereen kunnen boeien en voor mij voegt deze bonus eerlijk gezegd ook niet zoveel toe, dus beperken we deze bespreking tot het gepresenteerde studiowerk, dat mooi geproduceerd blijkt. De 6 tracks klokken 51 minuten en dat is naar de mening van uw recensent wat mager voor een verzamelaar. Voor een overzichtsalbum had dit wat royaler gekund.

Voor sommigen, waaronder ondergetekende, is Eddie Mulder een nieuwe naam. Voor die Proglezers is het handig bovenstaande links te volgen naar de besprekingen van collega’s Alex en Dick, die de nodige info geven over Mulder’s bio. Hierin is ook terug te vinden, dat Mulder mede gevormd/geïnspireerd raakte door Pink Floyd, Steve Hillage, Genesis, Gentle Giant etc. Wie met die referentie de kennismaking aangaat komt echter bedrogen uit, want genoemde referenties komen niet echt prominent tot uiting in wat op “Waves” te horen is.

Mulder laat overigens wel veel aan het toeval over als het over de opbouw/volgorde c.q. beleving van het album gaat en dat ligt bij een instrumentaal album sowieso al extra moeilijk. Bij de eerste luisterbeurt met een verkeerde mindset beginnen met tracks als Driven en Tenderly laat ruimte voor het verslappen van de aandacht vanwege het ambiente karakter van het gebodene en is er een kans, dat de verveling toeslaat en de daarop volgende tracks in het water doet belanden. Startend met een ambiente mindset naar deze eerste tracks luisterend komt het relaxte karakter van het gebodene pas goed tot uiting en komt het gevoel van een lekker glas met goede vrienden bij de open haard bovendrijven. Hierbij trekt het contrast met het mooi opgebouwde Waves en In a Lifetime de aandacht door passages met mooie overgangen en pakkende melodiën. Met name Waves verrast hier door op 6’45” met een schitterende wending te komen.

Eddie Mulder levert met “Waves” een prima overzichtsalbum af in een genre, waarbij het een uitdaging is de aandacht van de luisteraar vast te houden. Vanuit die optiek is de selectievolgorde wellicht niet optimaal en wordt wellicht iets extra van het doorzettingsvermogen van de luisteraar gevraagd om de enigszins verborgen parels te ontdekken.

Clemens Leunisse