Richard Lacy: piano, toetsen, Hammond, fluit, achtergrond zang
Jon Large: basgitaar
Michael McGoldrick: uillean pipes, fluit
Simeon Wood: fluit
The St Michael Singers
Isle Of Tides (2002)

Raadsel: ze komen uit Schotland, ze spelen symfonische rock met veel Keltische invloeden en de teksten hebben een christelijke inslag… Veel mensen zullen deze vraag met “Iona” beantwoorden, maar dat is in dit geval niet het juiste antwoord. Eden’s Bridge is de band waar we het over hebben. Deze tot op heden voor mij volstrekt onbekende band, maakt prachtige muziek in de stijl van Iona. Als ik ook nog vertel dat ex-Iona drummer Terl Bryant achter de kit zit, dan is het plaatje compleet.

Ondanks dat de muziek sterk aan Iona doet denken (en dat is echt wel een compliment!) hebben ze toch een eigen stijl. De nummers zijn compacter en bevatten minder breed uitgesponnen instrumentale passages dan hun Schotse collega’s. Het album opent met het oorstrelende Looking Down. Na het horen van de zee en de zeemeeuwen is het drummer Bryant die inzet. Deze man laat op “Isle Of Tides” horen dat hij een zeer begenadigd drummer is. Nergens timmert hij de muziek dicht, maar hij weet zijn spel sprankelend en afwisselend te houden. Het nummer verloopt lekker up-tempo met hier en daar wat rustpunten. De uillean pipes die opduiken in de refreinen geven het een extra tintje. De stem van Sarah Lucy is werkelijk prachtig en lijkt op die van Iona’s Joanne Hogg.

Het nummer loopt over in Open Sea, waarin de diverse fluiten weer een grote rol opeisen. Bij het horen van deze klanken, waan je je meteen in de Schotse hooglanden. Als je het nummer op de koptelefoon beluistert, zal je opvallen dat er zo ontzettend veel gebeurt in een nummer, zonder dat het geheel als druk of rommelig overkomt. Zachte toetsengeluiden, verschillende soorten percussie, een zacht ronkende basgitaar, hemelse achtergrondzang en speelse pianoklanken vermengen zich met de basis van het nummer, die door fluit, akoestische gitaar en de drums wordt gelegd. Voeg daar die prachtstem van Lucy aan toe en je hebt een prachtnummer.

Een sterke troef van dit album is de zeer goede productie. Het geheel klinkt prachtig vol en een beetje wollig, daarnaast zijn alle instrumenten duidelijk van elkaar te onderscheiden. Eén van de hoogtepunten van het album is Creator Of Creation. Het opent dromerig met zacht spel, daarna zwelt het geheel aan en volgt er een prachtig stuk waarin de fluit wederom een hoofdrol voor zichzelf opeist. Mooi is ook de break met Hammondspel, waarna drummer Bryant met een paar prachtige combinaties met lichte galm de stilte doorklieft om daarna de fluit weer te laten accelereren. Keep Me Sailing en The Earth Waits zijn een stuk rustiger met minder spektakel. Wel weer veel mooi piano en fluitspel en op het laatstgenoemde nummer vinden we één van de weinige gitaarsolo’s.

Het titelnummer is onderverdeeld in negen nummers. Ik had iets meer spektakel van dit stuk verwacht. Het blijft allemaal wat kalm en zelfs wat tam. Het sprankelende en vurige spel zoals op de eerste drie nummers te horen was, komt niet echt meer terug. Wel is het even terug te vinden op Release, waarin diversen fluiten een bezwerende up-tempo mix spelen waarbij je niet meer stil kan blijven zitten.

Eden’s Bridge heeft mij zeker verrast met hun prachtige Keltische symfo. De nummers zijn over het geheel genomen vol variatie en bevatten prachtige instrumentale stukken. Jammer alleen dat de cd halverwege wat wegzakt in rustige en behoorlijk tamme nummers. Ondanks dat: een prachtalbum van een band die we in de gaten moeten houden.

Maarten Goossensen