Neighborhell (2006)
Portrait Of The Abyss Within (2004)
Reverse (2001)
El Nino (1998)
Headquake (1997)
Seeds Of Rage (1995)

Eldritch leeft nog steeds! Het is een tijdje stil geweest rondom deze Italiaanse band, maar ze zijn weer helemaal terug. Gretig binnengehaald door het Duitse kwaliteitslabel Limb Music, met de kakelverse langspeler “Portrait Of The Abyss Within”. Wederom is de bezetting van de groep op een aantal plekken gewijzigd. De belangrijkste verandering is dat Eldritch de keyboards vaarwel heeft gezegd. Dat zal de fans van het eerste uur wellicht spijten.

Eens was deze band, die al sinds 1991 actief is, de progmetal-hoop van Italië. In de loop der jaren is de stijl van Eldritch behoorlijk aan veranderingen onderhevig geweest. Inmiddels is er nog weinig hoorbaar van de progressieve insteek van weleer. Die koersverandering werd al ingezet met het vorige album en is nu op deze nieuwste cd definitief vormgegeven. Het is een soort van ‘moderne’ trash geworden, met veel invloeden van bands als Annihilator, Testament, Pantera en een beetje Korn. Eigenlijk is deze bespreking dus enigszins misplaatst op een progressief georiënteerde site als Progwereld. Het verleden van Eldritch rechtvaardigt toch de vermelding hier, al was het maar als waarschuwing aan de argeloze luisteraar in spé.

Neemt niet weg dat dit eerste lustrumplaatje van deze Romeinen best lekker weg luistert. Ongecompliceerde trashy stampmuziek, gezegend met een pittige productie. De gitaren klinken moddervet en de bas dreunt daar op eenzelfde wijze stevig tussendoor. Helaas blijft het zangwerk van Terence Holler een zwakke schakel. Om het plat te zeggen, zijn manier van zingen heeft een hoog zeikgehalte, is zeurderig. Overigens wel accentloos en dat is wel eens anders bij Italiaanse bandjes, om maar eens een understatement te gebruiken. Het zou ook wel raar zijn als meneer Holler wel een accent zou hebben, want hij is Amerikaan van geboorte. Dat voordeel weet hij niet uit te buiten, daarvoor schiet zijn stem op veel fronten te kort.

Een ander minpuntje van “Portrait Of The Abyss Within” is het hoge ’tweelinggehalte’. Die laatste opmerking vraagt enige uitleg. Als je de cd in zijn geheel beluistert, gaat alles op elkaar lijken. Het is veel van hetzelfde. Dezelfde opbouw, dezelfde breaks. Hoor je de nummers apart, dan is er een aantal heel goed te verteren. Het hakkerige Forbidden en het supersnelle Slow Motion “K” Us, het hoogtepunt, zijn bijvoorbeeld niet te versmaden. Dat geldt in iets minder mate ook voor het gevarieerde This Everlasting Mind Disease en See You Down, beiden met aanstekelijke gitaarrifs.

Kun je Annihilator waarderen, dan verdient dit schijfje een luisterbeurt. Het gros van ons lezerspubliek heeft ongetwijfeld geen enkele boodschap aan deze best aardige metalplaat.

Joost Boley