Het uit Duitsland afkomstige Electric Mud brengt netjes zo ongeveer om de twee jaar een nieuwe plaat uit. Tot nu toe is dat voor ons enigszins geruisloos gebeurd allemaal, maar met hun vierde geluidsdrager, “The Deconstruction Of Light”, is de band nu ook bij Progwereld op de radar verschenen. En het is wat mij betreft volledig terecht dat we wat aandacht schenken aan dit Duitse trio, want de muziek is alleszins goed te pruimen.
Het probleem bij een instrumentaal album is dat de afwisseling op zo’n plaat nog wel eens afwezig is. Electric Mud propt echter zo veel stijlen in zijn muziek dat daar op dit album helemaal geen sprake van is. We horen hier prog, post-rock, een beetje ambient, jazz en elektronische muziek. Het begint al met het eerste nummer Deadend Mind dat begint met een ‘in je smoel’ riff op een basgitaar. Het nummer leunt verder sterk op deze riff, die wordt gelardeerd met diverse elektronische klanken. Het einde van het nummer doet sterk denken aan het slot van Shadow Of The Hierophant van Steve Hackett.
Het gitaarwerk op het volgende nummer, Canary In A Cathouse, doet sterk denken aan dat van Robbie Krieger van The Doors. Verderop wordt het nummer mooi ingekleurd met haast oosterse en tribale klanken waardoor ook dit nummer weer een fraai pallet van stijlen is. Black Dog klinkt dan weer als een instrumentaaltje van Deep Purple en Heads In Beds leunt lekker op Tangerine Dream. Nou, dat zijn twee namen die je niet heel vaak in dezelfde recensie tegen zal komen. Het illustreert de veelzijdigheid van deze drie muzikanten des te meer.
Het afsluitende Moongarden start met hetzelfde stukje ‘Shadow Of The Hierophant’ waarmee Deadend Mind eindigde. Het zorgt voor een mooi cyclisch slot van dit opvallend goede album. Concluderend kunnen we stellen dat dit één van de meest afwisselende instrumentale platen van de afgelopen tijd is. Hier is voor elk wel wat wils te vinden. Electric Mud presenteert zich als een studioproject dus we zullen ze niet snel live gaan zien, maar de muziek klinkt ook niet alsof dit live makkelijk reproduceerbaar zal zijn. Niettemin een aanrader voor de liefhebber van de betere instrumentale muziek.
Ralph Uffing