Pablo Gonzáles: bas
Alejandro Millán: toetsen
Roberto Quintanilla: gitaren
Arjen Lucassen: gitaar op Camaleon
This Sonic Landscape (2005)
Elfonia (2003)

De tweede cd van Elfonia mag zich op een veel grotere aandacht verheugen dan hun eerste release. Toen Elfonia “Elfonia” uitbracht in 2003 werd daar nog niet echt op gereageerd en lag de plaat vrijwel enkel in Zuid Amerika in de betere platenzaak. Dat dit enorm veranderd is, is te danken aan één man, namelijk Arjen ‘Ayreon’ Lucassen. Deze meterslange symfogigant heeft zich ten tijde van de “The Human Equation” cd laten betoveren door het stemgeluid van Marcela Bovio. Deze frêle vocaliste had zich via internet aangemeld als zangeres voor de toen nog op te nemen “The Human Equation” cd. Toen Arjen haar hoorde had hij niet enkel een rol voor haar op deze cd in petto (namelijk die als ‘Wife’), maar bedacht zich later dat de stem die hem zo ontroerde misschien wel zo kunnen uitgroeien tot een volwaardig project. Dit project is er ook gekomen in de vorm van Stream Of Passion. Naast Arjen en Marcela is ook Elfonia toetsenist (tevens vriend van Marcela) Alejandro Millán toegevoegd aan de succesvolle line-up van Stream Of Passion. Tja, als Lucassen zelf dan ook nog op een nummer van “This Sonic Landscape” meespeelt, is het niet gek te noemen dat de groep vanzelf de aandacht krijgt die men verdient.

Nu lijkt de vraag gerechtvaardigd of Elfonia ook hetzelfde klinkt als het bombastische geweld van Ayreon? Dit is zeker niet het geval, behalve op één nummer en laat nu precies op Camaleón Lucassen de gitaarpartijen spelen. Als je een goede graadmeter wilt hebben van hoe Elfonia wegluistert, zou je het beter kunnen vergelijken met bands als The Gathering, Quidam en een wat ruigere variant van Paatos. Grote verschil met de eerste plaat van Elfonia is dat er nu niet meer enkel in het Spaans gezongen wordt. De Mexicaanse heren en dame hebben er wijselijk voor gekozen om ook een drietal nummers in het Engels te brengen. Tijdens Soundcapes, Travelling en Gigantes III is er geen enkel irritant Engels accent te vinden en het zou me dan ook niks verbazen dat de volgende releases van Elfonia geheel in het Engels zijn.

Het prijsnummer op “This Sonic Landscape” vind ik met stip nummer cinco. Het prachtige meeslepende …De Los Libros Del Tiempo is een lust voor het oor. Dit schitterend opgebouwde nummer doet mij een beetje denken aan het in Mexico zeer populaire After Forever. De in 1979 geboren Marcela zingt onder een deken van prachtige symfonische klanken de sterren van de Mexicaanse hemel. Vooral de heldere drumpartijen van Javier Garagarza en het warme toetsenspel van Alejandro Millán zorgen voor een voortreffelijke ondergrond waarop Gitarist Roberto Quintanilla zijn virtuoze gitaarspel kan demonstreren.

De cd wordt afgesloten met het uit drie gedeelten bestaande Gigantes. In het eerste gedeelte van deze in totaal zeventien minuten durende trilogie is een relatief rustig en erg sferisch Elfonia te horen dat erg dicht tegen de sound van The Gathering aanschurkt ten tijde van “Souvenirs”. Dit komt zeker ook doordat de zang van Marcela nu eenmaal erg lijkt op die van Anneke Van Giersbergen. Het tweede gedeelte van Gigantes is een zeven minuten lange, vrijwel instrumentale verheerlijking waar je rustig op weg kunt dromen. Sommige synthgedeelten doen me erg denken aan begin jaren zeventig en dan vooral op de wat dromerige benadering zoals we die gewend waren van The Moody Blues en Procol Harum. Het derde en tevens laatste deel uit deze drieluik is wederom prachtig. Gigantes III is een erg rustig Clannad-achtig nummer geworden waarop mevrouw Bovio op een minimale muzikale begeleiding wederom een knap staaltje zangkunsten tentoon spreidt. Al met al is Gigantes I,II en III een waardige afsluiter van dit prima album.

Liefhebbers van mystieke, goed doordachte, kwaliteitsvolle en niet al te commerciële symfo verenigt u! Laat u niet misleiden door de foeilelijke hoes en zorg ervoor dat deze cd een mooi plaatsje krijgt in uw cd-collectie.

Sander Kok