Soms is het gewoon verstandig wanneer beginnende bands een ep als eerste wapenfeit uitbrengen. Dan kan je als band ervaren hoe de fans van het eerste uur de ep beoordelen maar ook potentiële nieuwe fans – en natuurlijk in recensies van de muziekpers lezen of horen of je goed op weg bent, of juist niet. Zo ja, dan kan je gestaag werken aan een langspeler die indruk achterlaat, of die misschien zal wegzinken in de stormvloed aan nieuwe releases.
Ik weet natuurlijk niet of die stelling voor deze Belgische band Elusion geldt en of die voornemens voor een langspeler bestaan, maar de kans is natuurlijk groot. Indien ze die intentie hebben, zou ik overwegen om in elk geval de mastering te verbeteren. Want die is helaas niet feilloos op orde en er valt namelijk veel te winnen op het gebied van warmte en verfijning op dat gebied.
Eerst maar eens een kennismaking. De bandleden Domingo, Frederik en Kristof kennen elkaar vanuit diverse projecten, waarvan Persephone’s Blade, Gracefallen en Ancient Rites de belangrijkste zijn. In 2015 besluiten de mannen te gaan samenwerken. De muziekstijl die door de Belgische metal heads werd nagestreefd was snel duidelijk: metal met veel orkestratie en melodieuze zanglijnen met vrouwelijke zang. Het stickertje symphonic female fronted metal is daarmee snel geplakt. Kort nadat de band begonnen is met musiceren wordt de vrouw van Domingo toegevoegd als zangeres. Tijdens de openingssong The Serpentine Trail doet de hoge zang van zangeres Evy Verbrugge mij vooral denken aan het geluid van Manda Ophuis van Nemesea, maar die vergelijking gaat niet helemaal op wanneer zij in de lagere regionen zingt.
Muzikaal is er niets verkeerd aan de drie composities van Elusion. De songs zijn divers en aantrekkelijk samengesteld in de geest van symfonische heavy metal. Bijvoorbeeld de titeltrack Desert Of Enticement bevat naast metal ook oosterse invloeden die we misschien wel eens eerder hebben gehoord in de symfonische metal scene, maar gewoonweg degelijk worden gepresenteerd. Ook Facade is geen buitengewoon getalenteerd nummer, maar met de folkloristische tinten en pakkende melodieën is dit wel een nummer dat snel in je systeem gaat zitten.
We hebben te maken met een kwartet talentvolle Belgen die ver kunnen komen op basis van hun muzikaliteit. Vooral de oriëntaalse en folkloristische invloeden maken dit project interessant voor de toekomst, maar er moet meer aandacht worden besteed aan de productie, mix en mastering om definitief door te breken in het genre.
Ruard Veltmaat