Pat Moonchy: Electric Zen Garden
Giuseppe A. Olivini: percussie, theremin
Francesco Zago: gitaar, Mellotron, basgitaar

Bianca Fervidi: cello op Two Views on Flight, Ankoku en Words Lurking
Rachel O'Brien: zang op Flow My Tears
Empty Days (2013)

Evenals bij wel meer nichelabels geldt ook bij de Italiaanse avantprogstal AltrOck dat een paar artiesten opvallend regelmatig acte de présence geven op nieuwe releases. Door hun bijdragen aan zoveel verschillende bands en projecten drukken deze artiesten hun stempel op de stijl van het label in het algemeen. Tel daarbij op dat de avantprog sowieso een vrij, laten we zeggen, communaal genre is en het moge geen wonder heten dat de beschrijvingen van ogenschijnlijke nieuwe AltrOck-projecten regelmatig tot déjà vu’s leiden.

Het debuut van het minimalistische avant-project Empty Days voldoet ook aan dit beeld. Vrijwel alle composities zijn geschreven door gitarist en Mellotronliefhebber Francesco Zago, die eigenhandig de halve catalogus van AltrOck heeft volgespeeld. Zago wordt hier bijgestaan door onder anderen toetsenist Paolo “Ske” Botta, die ook zelden een AltrOck-plaat aan zich voorbij laat gaan. Ondanks dergelijke constanten klinken de projecten die AltrOck uitbrengt echter nooit identiek en ook Empty Days heeft, ondanks de line-up en de muzikale benadering, een eigen geluid, dat bijzonder en vaak bevreemdend is.

De muziek op “Empty Days” is beduidend minimalistischer dan het andere werk van Zago, met name YÅ«gen. Het geluid van Empty Days zou enigszins vergeleken kunnen worden met een uitgeklede Thinking Plague, niet in de laatste plaats door de etherische, dissonante zang van Elaine Di Falco, die natuurlijk vooral bekend (of ja, wat heet…) is door haar werk met deze Amerikaanse avantproglegende. Voorts ligt de nadruk vaak op piano en rustig gitaarwerk, waardoor de band sterk in de hoek van de chamber rock zit, hoewel vergelijkingen met minimalistische improjazz als die van Supersilent ook gemaakt kunnen worden. Een ander referentiepunt zou Dave Willey (Hamster Theatre – en jawel, ex-Thinking Plague) kunnen zijn, die met zijn soloalbum “Immeasurable Currents”, dat in 2011 bij AltrOck uitkwam, enigszins in dezelfde hoek zit als Zago en zijn consorten hier.

“Empty Days” is zeker geen gemakkelijk of toegankelijk album, maar de sfeer is zeer fraai en goed uitgewerkt. De klank is melancholisch en de productie is ruimtelijk, waardoor elke noot volledig tot uiting kan komen. Een bijzondere toevoeging zijn de versies van twee beroemde luitliederen van de vroegmoderne Britse componist John Dowland (1563-1626). Flow My Tears is op mooie klassieke wijze gezongen door de mezzosopraan Rachel O’Brien, terwijl In Darkness Let Me Dwell een eigenzinnige interpretatie is met aparte zang van Di Falco en dreigende studio-effecten. Hoewel de Renaissancecomposities van Dowland stilistisch mijlenver verwijderd lijken van de rest van het album, sluit hun melancholische teneur juist zeer goed aan bij de rest van de muziek en geeft het contrast extra diepgang aan het album als geheel.

Hoewel Zago zeer actief is, toont “Empty Days” eens te meer aan dat zijn productiviteit niet ten koste gaat van zijn inspiratie en creativiteit. Het album is het resultaat van een fraai en goed uitgewerkt muzikaal concept dat minimalistisch en toch veelzijdig is. De muziek is uitdagend en vaak moeilijk, maar loont in haar schoonheid de aandacht en inspanning van de luisteraar.

Christopher Cusack