Marco Borghardt: toetsen, zang
Niels Floor: gitaar, zang
Joop van Gendt : zang
Lex van der Heijden: drums
Roel Keller: bas
Can U Feel (2001)

Spierballenrock met progressieve trekjes. Zo mag de muzikale stijl van het Utrechtse Enforced het best worden omschreven. Deze 5-mansformatie probeert met een 4-track CD de aandacht op zich te vestigen. Ik denk dat de groep hier maar ten dele in slaagt.

Het schijfje opent met de up-tempo rocker Understanding voorzien van lekker scheurende toetsen. Direct valt op dat zanger Joop van Gendt een heel aardige stem heeft. Jammer genoeg zingt hij enigszins monotoon waardoor hij aan kracht inboet. Meer variatie zou wenselijk zijn. De ballad Sad Goodbye start met een piano-intro maar mist de spanning om echt goed uit de verf te komen. Na een akoestisch intro krijgen we de robuuste rocker Bridge I PT. II voorgeschoteld. Een afwisselende song met rustige en heftige momenten. Het sluitstuk wordt gevormd door de stevige midtempo track The Answer met een vrij prominente rol voor de keyboards. Eerlijk gezegd klinkt het allemaal best aardig en wordt er goed gemusiceerd maar de composities zijn niet echt van een hoog gehalte. Het ontbeert de songs aan spanning. De liedjes kabbelen een beetje voort waardoor de aandacht regelmatig verslapt. De ideeën zijn duidelijk aanwezig. Misschien zou componist / gitarist Niels Floor er goed aan doen om die ideeën wat verder uit te werken waardoor de aandacht er ook wat beter bij blijft. Ik denk dat het materiaal hierdoor duidelijk aan impact zou winnen. De productie is redelijk maar aan de vlakke kant. Nog een reden waarom de composities aan kracht verliezen. Meer power zou het geheel kunnen opwaarderen.

Ik heb het vermoeden dat Enforced meer in zich heeft dan er nu uitkomt. Dat is op zich jammer maar dat vormt wel een basis voor een verdere positieve ontwikkeling in de nabije toekomst. Overigens ben ik er van overtuigd dat Enforced op het podium voor een heel vermakelijk avondje kan zorgen.

Joost Boleij