Henning Eidem: drums, percussie, toetsen, samples, stemmen
Trine Trollmannskog: zang

Jan Tariq Rui-Rahman: synthesizers en lap steel op Totem, Cochlea
Eirik Roald: cello op Totem, Radar
Tribulator (2022)
Mizhmazh (2014)

Eén van de leuke dingen aan het schrijven voor Progwereld is dat je kennismaakt met muziek die anders volledig onder je radar zou zijn gebleven. De Noorse band Enmesher is daar een goed voorbeeld van.

De muziek van dit trio is moeilijk in een hokje te plaatsen. Progressieve rock, alternatieve rock, pop, postrock, wereldmuziek… het komt allemaal voorbij. Verwacht geen symfo met lang uitgesponnen nummers en solo’s, maar krachtige, doch kunstzinnige muziek waarin veel gebeurt. Onder invloed van wereldmuziek is ritme enorm belangrijk voor Enmesher. Als een laag daarboven zweeft de zang van Trine Trollmannskog. De muziek van deze band heeft iets bezwerends, maar tegelijkertijd is het ook heel aards.

Naast deze zangeres, bestaat de band uit oprichters Susanna Calvert (gitaar, basgitaar, toetsen) en Hennig Eidem (drums, percussie). Er ontstaat een soort van beklemmende symbiose tussen de melodieën en ritmes, die wel wat tijd nodig had om te landen, eerlijk gezegd. De nummers mogen dan een beperkte lengte hebben, maar zeker als je het met je koptelefoon beluistert raak je onder de indruk van alles wat er in de muziek gebeurt.

“Tribulator” is de tweede cd van Enmesher na “Mizhmazh” uit 2014. Ik ben niet bekend met deze plaat, dus een vergelijking kan ik niet maken. Wel maak ik uit de bio op dat Enmesher na het debuut een onbepaalde pauze heeft genomen die pas dit jaar ten einde kwam.

Openingstrack Tribulator geeft direct een goede indruk van de muziek van deze band. Wereldmuziek, wegvliedende gitaren en indringende zang. Dit recept wordt in de volgende nummers herhaald, zonder in herhaling te vallen; compacte nummers met een zekere spanning, waardoor het interessant blijft om naar te luisteren. Een bijzondere vermelding geef ik graag aan de song Totem. Dit is een bezwerend en beklemmend nummer, met mooie wendingen en een bijzonder fraai slotstuk. Heel subtiel geeft de cello van Eirik Roald dit lied iets stuwends mee. De toetsensolo aan het eind van het nummer vind ik erg mooi. Totem is het meest symfonische nummer van deze cd. In een liedje als Radar hoor ik ook wat Radiohead invloeden. Het slotnummer Cochlea is meer breed uitgesponnen.

Lang verhaal kort: Enmesher heeft met “Tribulator” een interessante plaat gemaakt. Ook doordat er wat afgeweken wordt van de traditionele prog paden. Hopelijk geeft deze cd de Noren ook voldoende stimulans om Enmesher niet wederom op pauze te zetten. Mooie plaat.