Blodhemn (1998)
Eld (1997)
Frost (1994)
Vikingligr Veldi (1994)
Hordanes Land (1993)
Return To Yggdrasill – DVD (2005)

Ten tijde van het vorige album “Vertebrae” was Enslaved met een eerste recensie een vreemde eend in de progbijt, hoewel deze Noorse progressieve blackmetal band al bestaat sinds 1991. Nu de eer te beurt valt aan de opvolger betwijfel ik ten zeerste of nu meer kenners van deze band in ons midden zijn. Geeft niets, de aanhouder wint en het is natuurlijk ook een schone taak minder voor de hand liggend werk te bespreken.

Bij beluistering van “Axioma Ethica Odini” schoten mij wat referenties te binnen zoals Alchemist en Darkthrone die ook al gebruikt zijn voor het vorige album. Deze referenties zijn nu wat nadrukkelijker van kracht. Namen als Tool en Opeth gebruik ik echter liever niet meer en daar ben ik eigenlijk wel zo blij om. Belangrijkste reden hiervoor is dat Enslaved op dit nieuwe album het tempo vrijwel continu hoog houdt. Hierdoor kun je denken dat men eenzijdiger tewerk is gegaan maar dit is geenszins het geval. De snelle, sterk atmosferische composities zijn minstens zo gedetailleerd en veelzijdig en staan bovendien (nog) sterker op eigen benen dan voorheen. Luister bijvoorbeeld eens naar de enorme drive en klasse van opener Ethica Odini. Het nummer knalt er met ongekende kracht in en laat voor de liefhebber werkelijk niets meer te wensen over. Het is snel, atmosferisch, kwaadaardig, meeslepend en groots. De productie is overweldigend en blijft zelfs in mp3 formaat fier overeind. Mede door de krachtige toetsen en de smeulende riffs heeft deze song enorme impact. De afwisseling met cleane zang – vaak toch wel een hoog ‘been there, done that’ gehalte – kent op dit album werkelijk geen slijtage en manifesteert zich welhaast als fenomeen.

Algemeen kenmerkt dit album zich door een fraaie gelaagdheid waardoor het garant staat voor vele plezierige luisterbeurten. Dit wordt nog versterkt door de productionele klasse (de mix was in de vertrouwde handen van Jens Bogren die zich hier werkelijk overtreft). Door de jaren heen is Enslaved zeker niet commerciëler geworden maar staat nog steeds erg dicht bij zichzelf. Hierdoor is de stap voorwaarts die men op dit album maakt is haast uitzonderlijk. De groove in een song als The Beacon is vol vet, de combinatie van traag gitaarwerk met rochelende orgelklanken op Giants is angstaanjagend en geeft een volledig nieuwe betekenis aan het begrip extreme metal. De combinatie van cleane zang over een bed van lyrische, dreigende toetsen en straffe riffs neemt apocalyptische vormen aan en doet alles om je heen vergeten. Samen met het eveneens in 2010 verschenen geweldige album van Averse zorgt Enslaved voor een ongekend sterk jaar binnen de progressieve extreme metal. Mocht je het met deze twee albums nog steeds niet ‘jouw ding’ vinden hoef je het ook nooit meer een nieuwe kans te gunnen!

Govert Krul