Neil Foss: toetsen
Nick Hampson: gitaar
Steve Watts: basgitaar
Make Mine A Lobster (2010)
Out There (1994)
A Different Dimension (1990)

De kans is redelijk groot dat de naam Exhibit A bij jou net als bij mij geen bel doet rinkelen. Het zal te maken hebben met de enorme tijd die de groep telkens nodig heeft (of neemt) om met een productie tevoorschijn te komen. “Make Mine A Lobster” is een poging om na een afwezigheid van zestien jaar weer onder de aandacht van de muziekliefhebber te komen. Al is het alleen al dankzij de albumhoes en de titel van dit schijfje.

Volgens de overlevering zijn de oerleden Nick Hampson en Steve Watts verantwoordelijk voor de oprichting van Exhibit A die in 1984 voortkwam uit een groep genaamd Mithra. De groep vergaarde aanvankelijk locale bekendheid en was een graag geziene gast in het muzikale circuit van Essex en Londen. Toen de BBC zich ermee ging bemoeien en hun muziek ging uitzenden gaf dit een boost in de bekendheid. Buiten het Verenigd Koninkrijk waren het alleen Turkije (!) en Polen die de muziek oppikten en in het begin van de jaren negentig aandacht besteedden aan het debuut “A Different Dimension”.

Op dit derde album met een speelduur van krap 50 minuten staan negen gemakkelijk te verteren nummers die te etiketteren zijn als een mix van neo-symfonische rock en progressieve popmuziek overgoten met een AOR-sausje. Namen die daarbij opdoemen zijn die van Talk Talk, Saga, IQ (jaren tachtig), Pallas, Credo en Medicine Man. De aangename zang van Dave Foss klinkt als een kruising van Mark Hollis (Talk Talk) en Gary Brooker (Procol Harum). Verwacht geen overdreven uitspattingen op toetsen of gitaar maar een vrij homogeen en compact geluid, waarbij Foss flinke lappen tekst te verwerken heeft.

“Make Mine A Lobster” is geen hoogvlieger in zijn soort net zomin als het album beneden een bedenkelijk niveau zakt. Persoonlijk ben ik deze muziek al meer dan een decennium ontgroeid en heb ik deze schijf met plezier als een nostalgisch muzikaal product geconsumeerd. Je kunt zelf je conclusie trekken op de MySpace website van de groep. Ga daarvoor naar het tabje ‘info’ van deze recensie.