Parallels(1991)
Perfect Symmetry(1989)
No Exit(1988)
Awaken the Guardian(1986)
The Spectre Within(1985)
Night on Bröcken(1984)

Gitarist Jim Matheos heb ik hoog zitten. Zijn tegendraadse riffs op “Office Of Strategic Influence” zijn voor mij net adrenaline injecties. Dat betekent dat het even pijn doet bij het eerste prikje maar daarna volgt een warme gloed en genot aan een heftige energie boost. Na een uur trippen, begint de adrenaline uit te werken en lig je versuft op de bank bij te komen en voel je je loom van al die afvalstoffen die je lichaam weer moeten zien af te breken. Daarna ben je naarstig op zoek naar de volgende shot aan Prog Metal.

Vind ik dit bij zijn eerste band Fates Warning, die al ruim 35 jaar bestaat, nog ook? Doet Fates Warning er nog wel toe met de nieuwe stroom aan extreme prog metal zoals Haken en Leprous? Met zijn band Fates Warning ontwikkelde zich de ‘metal road’ geheel anders. Fates Warning ontwikkelde zich van hardrock naar melodische, subtiele progmetal en heeft naast Dream Theater aan de wieg gestaan voor de ontwikkeling van dit genre. En bedenk goed, in al die jaren hebben ze meer dan een miljoen albums verkocht! Kortom gaat u als patiënt maar even liggen en laat het metaal geweld maar over u heen glijden.

Met “Live Over Europe” krijgen we twee uur aan een dwarsdoorsnede uit hun lange bestaansgeschiedenis op cd (geen dvd). Vanaf hun vierde album, “No Exit” uit 1988 tot en met hun laatste, “Theories Of Flight” uit 2016 staan er minimaal een tot maximaal vier nummers van elke cd op. En zoals de titel al aangeeft komen de live-opnames uit verschillende optredens. Zelfs voor een livealbum op verschillende locaties klinkt en voelt het toch als een continue liveshow. Wat ik jammer vind is het ontbreken van toetsen. O.S.I. maatje Kevin Moore had bijvoorbeeld het kale Still Remains wat meer kunnen inkleuren. Uiteraard is een tweede aanvullende live gitarist een must have in dit soort producties. Michael Abdow vult dit prima in en geeft meer dan genoeg tegenwicht aan het geweld van Jim Matheos. Bassist Joey Vera en drummer Bobby Jarzombek laten jonge honden nog horen hoe je prog metal moet stuwen en beuken.

De vocalen van Ray Alder zijn kenmerkend voor een zanger op leeftijd. De hoge noten halen ze niet meer en dat wordt gecompenseerd met een tomeloze energie versus melodie aanpassingen. Hij had voor mij best vaker in de lagere regionen mogen zingen, dit klinkt in de duistere delen fantastisch want zijn timbre past daarbij uitstekend.

Klinkt de zang wel anders, de nummers zelf bieden niet veel extra’s dan die op de studioversies staan. Verwacht dus geen interessante instrumentale breaks die je nog niet hebt gehoord. Ik heb eerlijk gezegd geen live-takes verwacht die net als studioalbums klinken, maar ik ben wel op zoek naar iets extra’s dat het waard is om de cd te kopen. Livealbums hebben net dat beetje extra nodig. Kenmerkt de eerste cd zich vooral met meezingers, de tweede plaat vind ik vele interessanter waar mijn prog hart van gaat kloppen. Er is minder testosteron maar meer dynamiek door meer gebruik van harde en zachte stukken. Over het algemeen horen we oprecht een ruwe live-opname zonder nabewerkingen en dat siert hen wel.

Voor nieuwe fans is het een prima begin om kennis te maken met die geweldige jaren ’90 waar het ontginnen van de prog metal is begonnen. Voor oude fans van Fates Warning zijn er nu twee actuele live-albums van elke zanger, met de John Arch-line-up en nu het Alder-tijdperk.

Jos Driessen