Sushi (1994)
Toiling In The Reeperbahn (1993)
Derek Dick & His Amazing Electric Bear (1993)
Songs From The Mirror (1993)
Internal Exile (1991)
Vigil In A Wilderness Of Mirrors (1990)

Het is tegenwoordig hip om oudere albums opnieuw uit te brengen en deze, al dan niet met bonus cd of dvd, geremasterd op de markt te brengen. Voor de platenmaatschappij een lucratieve bezigheid en voor de fans een mogelijkheid om hun oude roestige exemplaar om te ruilen voor een fris en gaaf exemplaar. Ook kwaliteitslabel Snapper doet hier aan mee en zo gaat ook de backcatalogus van ons aller vrind Fish de vernieuwmachine in. Het artwork wat verfrissender, de boekjes iets uitgebreider, het geheel verpakt in een fraai digipack, het geluid wat voller en een aantal bonustracks erachteraan en klaar is Kees! Deze recensie behandelt het door Snapper ververste album “Sunsets On Empire” welke origineel in 1997 het levenslicht zag.

Via de platenmaatschappij laat Fish zich contacteren met Steven Wilson. Derek W. Dick zou graag willen zien dat deze talentvolle jongeman de productie op zich nam voor zijn nieuwe album. Aangezien het eerste concert van Wilson begin jaren ’80 er eentje van Marillion was (al moet daar bij aangemerkt worden dat hij de band op dat moment nog niet kende) wilde Wilson dit wel doen. Uiteindelijk neemt Wilson ook nog de nodige gitaar- en toetspartijen voor zijn rekening en mag de timide Engelsman ook een groot deel van de muziek schrijven. Op dat moment is Wilson wel enigszins bekend aan het geraken door zijn werk met Porcupine Tree, maar nog niet de muzikale troetelbeer van pers en publiek zoals we hem nu kennen. Fish was vooral onder de indruk van het moderne geluid van Wilson’s groep no-man, Porcupine Tree vond de oud houthakker eigenlijk maar zozo. Je zou verwachten dat het geluid van “Sunsets On Empire” richting het wat rustige no-man geluid zou gaan, maar het tegenovergestelde is waar. “Sunsets On Empire” is juist een erg stevig album geworden. De mijmerende Fish op een tapijt van synthesizers werd overboord gegooid.

Het hoofdbestandmiddel op deze cd werd de gitaar en Fish moest alle zeilen bijzetten om dit rockgeluid van Wilson van de nodige zangpartijen te voorzien. Zo werd er zelfs van Fish verwacht dat hij tijdens het zeer agressieve What Colour Is God het geheel nog even van een rap zou voorzien, welke ook (met redelijk succes) geschiedde. De recht-toe-recht-aan rocker Brother 52 werd tot single gepromoveerd en werd zelfs nog een klein hitsuccesje. De b-kant van deze single Do Not Walk Outside This Area is overigens als bonustrack aan deze geremasterde plaat toegevoegd. Het lied past perfect bij de rest van dit album, ook al zou ik ervoor opteren om Do Not Walk Outside This Area gewoon tussen het reguliere album op te nemen. Zodat de, normaal gesproken, twee afsluitende nummers gewoon aan het einde blijven staan. Ik vind namelijk dat het epische tweeluik Sunsets On Empire en Say It With Flowers (welke mede werd geschreven door Tim Bownes van no-man) juist voor het erg goede tegenwicht zorgen bij deze door rockmuziek gedomineerde plaat.

Album aftrapper The Perception Of Johnny Punter is een behoorlijk stevig lied. Ondanks de ijzige drums en de stevige gitaarslagen wordt het melodieuze niet vergeten, iets wat het latere werk van Porcupine Tree ook altijd zo kenmerkt. Met zijn ruim acht minuten gelijk het langste nummer op de cd geeft het precies aan wat je van deze cd kan verwachten. Vele gitaarsolo’s, strakke drumpartijen, een felle Fish en symfonische toetspartijen om het moment dat dit het toelaat.

Opvallend middelpunt van de plaat is het aan zijn dochter opgedragen Tara, de naam van zijn dochter, is een fraai rustpunt tussen al het muzikale geweld. De piano-aanslagen van Foss Paterson zijn onopvallend mooi en als zelfs de viool en de cello worden ingezet wordt het helemaal fraai zonder echt zwaar op het sentiment in te spelen.

Ondanks de lovende kritieken die “Sunsets On Empire” kreeg in de pers werden helaas niet de verkoopcijfers behaald die gehoopt waren. Dankzij de vriendelijk geprijsde remaster van Snapper krijgt iedereen een tweede kans om deze plaat toe te voegen aan zijn of haar collectie. Mijn advies is: gewoon doen!

Sander Kok