Twee jaar geleden bracht Fish zijn laatste album, “Weltschmerz, uit”. Hierna zou een afscheidstournee moeten volgen, maar de pandemie gooide roet in het eten. Zoals het er nu uitziet wordt niet eerder dan 2023 voordat Fish voor de laatste keer hopelijk volle zalen laat genieten van zijn uitgebreide oeuvre en met name het werk van “Weltschmerz”.
In de afgelopen twee jaar heeft Fish zich met name bezig gehouden met zijn grote passie tuinieren. En ook was hij actief met de livestream ‘Fish on Friday’ en werkte hij een ambitieus project uit: het uitpluizen van zijn solo-catalogus. Dat betekent dat we dit jaar speciale releases mogen verwachten van “13th Star” en “Feast Of Consequeces” en begin 2023 “Vigil In A Wilderness Of Mirrors”. Ook komen er live-albums uit. In juni volgt “Vigils End, Live At Leamington November 2021”. Dit is een live-document van de allerlaatste integrale uitvoering van Fish’ debuutalbum “Vigil In A Wilderness Of Mirrors” uit 1990.
Als eerste release is het document uitgebracht dat we in deze bespreken: “The Last Straw, Live In Glasgow”. Het gaat om opnamen van het laatste optreden van de ‘Clutching At Straws/ Weltschmerz’ tour in de O2 te Glasgow op 13 december 2018. Ik zag de boomlange Schot tijdens deze tour in Groningen en als ik mij goed herinner bracht hij daar dezelfde nummers ten gehore. Tijdens deze tour lag de nadruk op “Clutching At Straws”, Fish’ laatste album met Marillion uit 1987. In mijn ogen nog steeds hét hoogtepunt uit de omvangrijke catalogus van Marillion. Fish koos ervoor om tijdens deze tour dit album niet integraal te spelen, maar wat te wisselen met de volgorde en nieuwe nummers van “Weltschmerz” te spelen.
Wat mij in elk geval opviel in Groningen was dat het publiek met name kwam voor de Clutching songs, en de nummers van “Weltschmerz” wat gelaten over zich heen liet gaan. Nu ik het beluister op deze live-cd vallen vooral twee nummers van “Weltschmerz” mij erg op in positieve zin. En dat zijn de lange nummers Little Man What Now en Waverly Steps. Het voor- en nadeel van deze nummers is dat het luisterliedjes zijn. Ik vind dat ze heel goed tot hun recht komen als je er geconcentreerd thuis naar luistert. Maar live mis je de extase, zoals je die wel hebt bij de Clutching nummers. Maar ik vind deze songs wel overtuigend gebracht.
Dan de nummers van “Clutching At Straws”. De rechtgeaarde Marillion-fan kan ze wel dromen. De show begint met het drinklied Sláinthe Mhath, dat zet direct de toon natuurlijk. Erg mooi vind ik ook de uitvoering van het intense White Russian. En Sugar Mice blijft een geweldig nummer. Maar, en dat heb ik bijna altijd wel bij de Fish’ uitvoering van Marillion klassiekers, je mist het speciale gitaarspel van Steve Rothery en de toetsenpartijen van Mark Kelly. Het geldt overigens even zo goed als Marillion nu nummers speelt van de periode met Fish, dan mis je (lees:ik) juist de charismatische en bijtende zang van Fish. Het slot van het concert in Glasgow is typisch Fish, opzwepend en spectaculair met The Last Straw, Tux On en Incommunicado.
Interessant is zeker ook de dvd bij deze box met een concert van het festival in Cropredy op 10 augustus 2018. Hier vind je uitvoeringen van The Voyeur, Emperor’s Song, State Of Mind en Circle Line.
Nu heeft Fish al veel live-cd’s uitgebracht. Met “The Last Straw” horen we Fish die een hommage brengt aan “Clutching At Straws” en het publiek een voorproefje geeft op het dan nog te verschijnen “Weltschmerz”. De mooie uitvoering van het geheel, het uitgebreide boekje en de dvd geven deze dubbelaar extra cachet. Fans van Fish weten wel genoeg.