In Public (2013)
Flash Featuring Ray Bennett & Colin Carter (2013)
Psychosync (1997)
Out Of Our Hands (1973)
In The Can (1972)
Flash (1972)

Flash… Een toepasselijke naam voor een band die in een flits is gedoofd (om jaren later wel weer zwakjes wat op te gloeien). Het was de oer-spin off van de Britse proggigant Yes, ontstaan toen oorspronkelijke gitarist Peter Banks na het tweede album de band verliet vanwege creatieve meningsverschillen. Waar Yes daarna vrij snel doorbrak met Steve Howe als vervanger, had Banks wat meer moeite om succes te vinden. Met drie bescheiden, maar niet altijd even avontuurlijke of consistente, succesalbums begin jaren zeventig, stopte de band toen Banks deze verliet.

In de korte tijd dat Flash zijn eerste leven leefde, heeft de band wel een reeks liveoptredens kunnen geven aan de andere kant van de grote plas. Hoewel er uit deze optredens geen officiële livealbums zijn voortgekomen, zijn inmiddels vrij veel opnames uit deze tijd beschikbaar gekomen voor de progminnende historici onder ons. De bundel waarin deze opnames zijn uitgebracht heeft de stempel “In The USA: Live Recordings 1972-73” opgeplakt gekregen, en is in gelimiteerde druk uitgebracht door Think Like A Key Music.

Bundels als deze zijn natuurlijk erg leuk, ware het niet dat de gemiddelde opnames hierop veelal klinken als veredelde bootlegs, waarvoor toch drie tientjes wordt gevraagd. Hoewel er voor dat geld drie cd’s met aanzienlijke speeltijd op je deurmat zullen ploffen (wat als een prima deal klinkt) zou ik me toch niet te snel rijk rekenen. De geluidskwaliteit laat namelijk echt te wensen over. Over veel van het gebodene valt weinig te zeggen, omdat op de opnames de helderheid ver te zoeken is. Bedenk dan ook goed wat je uit deze verzameling wilt halen, want voor de gemiddelde consument is dit een bittere pil om te slikken.

Toch kan ik me voorstellen dat de ijverige verzamelaars, de verwoede fans of leergierige historici in onze gelederen een lichte kick zullen krijgen van het overigens uiterst verzorgd ogende product. De cd’s worden gebundeld in een keurig ogend digipack, met daarin een dertig pagina’s tellend boekje vol informatie, geschiedenis, interviews en foto’s. Bij elkaar geeft dit een leuk inkijkje in de band.

Voor iedereen die graag “even lekker een cd’tje” op wil zetten zou ik deze collectie zeker afraden. Ben je echter op zoek naar net dat kleine beetje meer van een band waarvan al niet al te veel materiaal bestaat, dan kom je zeker aan je trekken met “In The USA…” van Flash. En om positief te eindigen met de unieke eigenschap van dergelijke albums: het is soms ook wel eens grappig om juist de sfeer te horen in plaats van de muziek zelf. En dat lukt aardig met deze compilatie…