Space Revolver (2000)
Alive On Planet Earth (2000)
Flower Power (1998)
Stardust We Are (1997)
Retropolis (1996)
Back In The World Of Adventures (1995)

En daar is wederom een dubbelalbum van The Flower Kings! Ooit was daar een prijsvraag van deze website naar het aantal dubbelalbums wat deze Zweedse vrienden hadden geproduceerd. We kunnen er weer één toevoegen, waardoor de teller inmiddels op acht staat.

Nee, wees niet bevreesd, we hebben het hier ‘slechts’ over een verzamelalbum. Welgeteld het tweede verzamelalbum als we “Scanning The Greenhouse” uit 1998 meerekenen. Stonden op dit album ook langere nummers, “The Road Back Home” kent maar liefst 27 nummers van een  overwegend kortere speelduur (slechts twee nummers klokken boven de 10 minuten). Uiteraard behoeft deze groep geen nadere introductie. Voor diegene die The Flower Kings niet of pas kennen: de uit Zweden afkomstige groep is één van dé, zoniet dé toonaangevende progressieve rockband(s) van de afgelopen tien jaar. En met een productie aan materiaal waar je ‘U’ tegen zegt. Nog regelmatig wordt er gediscussieerd of deze productie niet ten koste gaat van creativiteit en kwaliteit. Met het verschijnen van dit compilatiealbum kan daar wellicht een oordeel over geveld worden. Elk studioalbum vanaf “Back In The World Of Adventures” uit 1995 is immers met minimaal één nummer vertegenwoordigd (“The Flower King” werd als soloalbum van Roine Stolt uitgebracht). Het album wordt gecompleteerd met het niet eerder uitgebrachte Little Deceiver uit de “The Rainmaker”-periode en een zeer fraaie vertolking van Cinema Show van Genesis.

Zoals het Roine Stolt betaamd, heeft hij van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal nummers op te poetsen. Hoofdzakelijk omdat hij bij nader inzien niet zo tevreden was over de oorspronkelijke mix. Verwacht van het eindresultaat geen spectaculair andere versies. Er zijn wat andere instrumenten toegevoegd (Cosmic Circus, The Road Back Home), zanglijnen zijn aangepast (World Without A Heart, Different People) of solo’s aangepast (Vox Humana, Touch My Heaven). Verder is er gebruikt gemaakt van de nieuwste geluids- en opnametechnieken. Maar of we nu zo blij moeten zijn met al deze opgepoetste nummers? Persoonlijk ben ik nogal van de oorspronkelijke opnames gecharmeerd. Het is dan ook jammer dat aan die versies gesleuteld is. De veranderingen maken de nummers gewoon niet beter. Het nummer Stupid Girl is daar een goed voorbeeld van. De originele mix kende een heerlijke groove. Roine Stolt heeft deze groove er in de re-mix bijna helemaal uitgehaald. Regelrecht zonde. Het tekent allemaal de perfectionist Roine Stolt. Het siert hem echter niet.

Zijn er nog nummers die ontbreken op “The Road Back Home”? Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar enkele nummers worden node gemist. Wat te denken van het mooie Go West Judas van “Back In The World Of Adventures” of het niet minder fraaie The Judas Kiss van “Retropolis”. Het is duidelijk dat ik graag wat meer oudere nummers terug had willen zien. Maar goed, met groot gemak had er een compilatiebox met 4 Cd’s samengesteld kunnen worden.

Het vermelden waard is dat in het cd-boekje van elk nummer beschreven is hoe deze destijds tot stand is gekomen. Leuk is dat daarbij zelfs vrij gedetailleerd opnamedata vermeld zijn.

Voor de verzamelaar en de échte fan is deze compilatie natuurlijk een verplichte aanschaf. Al is het alleen maar om de tijd naar het inmiddels geplande nieuwe studiealbum te overbruggen. Voor hen die de groep pas ontdekt hebben, is dit album een goed begin om het oeuvre van deze fantastische groep te leren kennen. Zoals we inmiddels van de groep gewend zijn is de productie weer uitstekend verzorgd en laat de geluidskwaliteit dan ook niets te wensen over.