City Of Fear (1980)
Surveillance (1979)
Direct To Disc (1978)
Black Noise (1977)
FM - Direct To Disc
FM Surveillance FM City Of Fear

Als een vriend, laten we hem Kees noemen, in de jaren ’80 aan me vraagt of ik de band FM ken, zeg ik ‘ja’ maar bedoel ‘nee’. Hij heeft het over het wervelende vioolspel, de stem die op Jon Anderson lijkt en de bezetting die nogal typisch is met een elektrische mandoline in plaats van een elektrische gitaar. O ja, de plaat die hij heeft laten importeren omdat die in Europa niet verkrijgbaar is, staat bol van het goede toetsenwerk. Ik beaam alles, weet ik veel. Nu een dikke dertig jaar later kan ik een enorme inhaalslag maken, want bij Esoteric Recordings zijn de eerste vier albums van de Canadese band opnieuw uitgebracht, geremasterd en wel. Eindelijk weet ik dat FM een trio is met als centrale figuur zanger/toetsenist/bassist Cameron Hawkins en dat de violist zich Nash the slash noemt. Het doet me deugd. Toch heb ik een beetje medelijden met mijn vroegere vriend. Ik weet zeker dat ik nu vele malen meer FM muziek tot mij neem dan dat hij ooit gedaan heeft en ook de geluidskwaliteit is iets waar hij alleen maar van durfde dromen. Ach Kees, verschil moet er zijn.

Even voor de duidelijkheid; het gaat hier om vier aparte cd’s en niet om een boxje zoals je misschien zou kunnen denken. Hoewel al deze albums zich bezig houden met niet al te moeilijke spacey prog, is elke plaat toch weer anders.

De muziek op het debuutalbum “Black Noise” uit ‘1977 is een stortvloed aan eigenzinnigheden en originaliteit gehuld in een futuristisch concept over de zoektocht van de mens naar het onbekende. Het is een daverend album dat de band nooit meer heeft overtroffen. Je hoort de adrenaline als het ware zo uit hun oren spuiten. Black Noise is een album dat pakkende zanglijnen afwisselt met sterke instrumentale passages vol heerlijke Moogsolo’s en ontzagwekkende vioolescapades. Dat alles gebeurt op een pulserende ondergrond die voorzien is van Martin Deller’s stuwende drumwerk en het typische geluid van de elektrische mandoline. Een en ander komt sterk naar voren in het pakkende Phasors On Sun, het instrumentale Hours waar een smakelijke jazzrock gloed overheen hangt en in het prachtige melancholische Aldebaran. Het album sluit af met het epische titelnummer waarmee ook het concept van de plaat ten einde komt. Nog voordat de plaat uitkomt verlaat violist/mandolinespeler Nash The Slash de band.

Het korte “Direct To Disc” van een jaar later is hele andere koek. De nieuwe violist Ben Mink (hij zal later een gastrol vertolken op het  Rush album “Signals”) krijgt  z’n vuurdoop op een bijzonder album. De muziek is al improviserend live in de studio direct op de moederplaat gezet, er is dus geen millimeter band gebruikt. “Direct To Disc” telt slechts twee nummers van vijftien minuten. Dat zijn de consequenties van de opnameprocedure. De waslaag waarin de muziek gegraveerd wordt, kan echt niet meer aan opnametijd hebben. Beide werken, Headroom en Border Crossing, laten een aaneenschakeling horen van rock, jazz en een hoop vaagheden. Het is een avontuurlijk geheel, dat nu voor het eerst op cd verkrijgbaar is.

“Surveillance” en “City Of Fear” zijn, met hun AOR insteek, mindere albums, maar een aantal nummers is toch weer bijzonder fraai. Op ”Surveillance” springen Horizons, Seventh Heaven en Destruction eruit, terwijl op het door Larry Fast geproduceerde “City of Fear” het titelnummer en de afsluitende ballade positief opvallen. Voor zover de vier albums.

Daarna is weliswaar nog een album verschenen en ook een liveplaat, maar in 1988 valt het doek en resten enkel nog een paar heroprichtingen. Het is een goede zaak dat Esoteric Recordings deze albums opnieuw heeft uitgebracht, zodat ze niet in de vergetelheid weg zullen kwijnen. Dat verdienen ze niet daar bij FM. Positieve aanbevelingen zijn dan ook op z’n plaats. “Black Noise” is een aanrader voor iedereen. “Direct To Disc” is uitsluitend voor de avonturier en “Surveillance” is voor jan modaal. Mocht je er geen genoeg van krijgen, dan is “City Of Fear” een leuk hebbedingetje om je FM kwartet compleet te maken. Het is allemaal geen essentieel spul maar allá. En nu maar hopen dat Kees deze recensie ook onder ogen krijgt.